Przejdź do treści

Transformacja cyfrowa przedsiębiorstwa nie może być celem samym w sobie


  • Podczas spotkania zatytułowanego „Stawka i oblicza cyfryzacji” eksperci rozmawiali o konieczności modułowego wprowadzania nowych technologii.
  • Według jednego z menadżerów uczestniczących w debacie, zmiany w firmach powinny być nastawione na konkretny cel, np. wzrost wydajności.
  • Inny z dyskutantów zwracał uwagę, że określenie celu zmian zdecydowanie poprawia nastawienie pracowników.

Szef Base Group, Jakub Kaszuba, wyjaśniał, że od tego, jak kierownictwo przedsiębiorstwa przygotuje swoje załogi do procesu ciągłej zmiany, zależy powodzenie transformacji cyfrowej w firmie. Jego zdaniem, część pracowników szybko odnajdzie się w nowej rzeczywistości, ale większość potrzebuje wsparcia i czasu na popełnianie błędów podczas nauki nowych systemów. Jak argumentował Kaszuba, wychodzenie z tzw. strefy komfortu i przechodzenie do korzystania z nowych narzędzi nie ma sensu, jeśli brakuje precyzyjnie określonych oczekiwań:

Nie można sprowadzać transformacji cyfrowej do celu samego w sobie, bo nawet najlepsze systemy obsługi zamówień, planowania produkcji czy wytwarzania nie wystarczą. Najważniejsze jest, by z ich pomocą zapewnić lepszą jakość produktów lub krótsze terminy dostaw – podkreślał prezes Base Group.

Obawy pracowników

W kontekście wdrażania nowych technologii trzeba liczyć się z tym, że osoby zatrudnione w przedsiębiorstwach będą kwestionowały zmiany – stwierdzali zgodnie rozmówcy. Prezes Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Wojciech Kamieniecki zaznaczał, że podobnie było podczas poprzedniej rewolucji przemysłowej, a jednak zautomatyzowanie prostych czynności umożliwiło podniesienie poziomu życia i uwolnienie ludzi od powtarzalnych czynności:

– Tak samo trzeba traktować obecne przekształcenia – przekonywał Kamieniecki. – Dzięki transformacji tworzymy pole dla jeszcze nierozwiniętych, może nawet niewymyślonych na razie dziedzin. Nowe technologie budzą obawy, ale można je wprowadzić, jeśli wytłumaczymy ludziom, do czego zmierzamy i zaproponujemy szkolenia lub inne inicjatywy sprawiające, że transformacja stanie się bardziej przyjazna.

Modułowe przekształcanie firm

Uczestnicy spotkania pod hasłem „Stawka i oblicza cyfryzacji” zgodzili się co do tego, że nie jest w firmach możliwa zmiana z dnia na dzień, niezależnie, czy mowa o średnich i dużych organizacjach, czy o małych przedsiębiorstwach. Transformacja powinna być prowadzona etapami, bo, jak zwrócił uwagę Sławomir Koprowski z Pomorskiego Funduszu Rozwoju, są to modyfikacje zbyt poważne dla funkcjonowania organizacji, żeby wszystkie wdrażać naraz. Prezes Platformy Przemysłu Przyszłości, Andrzej Soldaty, zapowiedział, że w przygotowaniu strategii i planu działań pomoże, powstająca z udziałem PPP i Hubów Innowacji Cyfrowych, Szkoła Lidera 4.0, którą menadżerowie zakładów ukończą z gotowymi koncepcjami przekształceń.

Wydarzenie

Konferencja Kongresu Obywatelskiego towarzyszyła opisywanej przez nas publikacji „Idee dla Pomorza – Stawka i oblicza cyfryzacji”, dotyczącej polskiej drogi do przemysłu 4.0, transformacji małych i średnich firm oraz przyszłości pracy zdalnej. Nagranie spotkania prowadzonego przez Luka Palmena, członka rady programowej Kongresu Obywatelskiego, można obejrzeć na Facebooku.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na