Tak firmy dostosowały swoje produkty do warunków pandemii

  • Urządzenia przywoławcze wykorzystywane dotąd w gastronomii okazały się przydatne w fabrykach, gdzie pracownicy muszą zachować odpowiedni dystans.
  • Przedsiębiorstwo produkujące wyświetlacze zaczęło sprzedawać kamery termowizyjne do zdalnego pomiaru temperatury.
  • Z kolei firma z branży tworzyw sztucznych w trzy dni opracowała formy wtryskowe do wytwarzania przyłbic ochronnych.
  • Opisujemy case studies przedstawione przez przedsiębiorców w trakcie Webinaru Przemysłu Przyszłości o produkcie w czasach pandemii.
spotkanie załogi w fabryce

Grzegorz Poźniak pokazał, w jaki sposób wykorzystał sytuację rynkową wynikającą z pandemii koronawirusa, żeby przekształcić produkt dla gastronomii w urządzenie IIoT. Do tej pory sprzęt do przywoływania był używany w restauracjach, aby informować klientów lub kelnerów za pomocą dźwięków lub wibracji o gotowych zamówieniach. Zamknięcie lokali sprawiło, że firma zaczęła szukać sposobów na przystosowanie sprzętu do potrzeb przemysłu. Teraz p-beep służy do zdalnego informowania o zakończeniu składania towarów lub o braku konkretnego elementu czy o miejscu, w które powinien zostać dostarczony na hali. Ustawienie i rozłożenie zajmuje niewiele czasu, bo urządzenia są bezprzewodowe, a działają na baterie. Dodatkowo można szybko zmodyfikować konfigurację systemu, gdyby zmieniły się potrzeby komunikacji między pracownikami.

(Przykładowy schemat wykorzystania urządzeń p-beep w przemyśle – graf. G. Poźniak)

Kamery termowizyjne zamiast ekranów LCD

Z kolei firma M4B przed pandemią produkowała ekrany LCD i LED używane w sklepach, a także urządzenia do samoobsługi w lokalach gastronomicznych:

Nagle działania prawie wszystkich naszych klientów zostały zablokowane, co zmusiło nas do zrewidowania planów – zaznaczał Jarosław Leśniewski, prezes M4B. – Korzystając z doświadczeń chińskich partnerów, postanowiliśmy wprowadzić do oferty nowy produkt, czyli kamerę termowizyjną do zdalnego pomiaru temperatury zintegrowaną z systemem kontroli dostępu, ale konieczne okazało się uzupełnienie jej o inne funkcje. Uznaliśmy, że sama kamera to nie wszystko, bo jak już zidentyfikujemy osobę z wyższą temperaturą, co dalej? Dlatego przygotowaliśmy walizkę z tabletem do konsultacji telemedycznych z udziałem lekarzy z Centrum Medycznego Damiana, inteligentnym stetoskopem i pulsoksymetrem oraz zestawem do badania na obecność przeciwciał – wyjaśniał Leśniewski, uzupełniając, że jego firma będzie kontynuowała działania biznesowe sprzed pandemii, ale na pewno skupi się też na przemyśle i telemedycynie.

(Kamera i walizka z zestawem diagnostycznym – graf. J. Leśniewski)

Przygotowanie produkcji tysięcy przyłbic – w 3 dni

Paweł Jurkowski opowiadał w czasie webinarium, jak jego przedsiębiorstwo zaczęło produkcję przyłbic ochronnych. Firma zdecydowała o charytatywnym modelu działań w tym zakresie m.in. dlatego, że komercjalizacja nowego produktu zajęłaby dużo czasu. Przygotowanie produkcji przyłbic – złożonych z ramki przylegającej do głowy, paska z miękkiego elastomeru i elastycznej szyby z tworzywa PET – zajęło niespełna pół tygodnia:

Czas wytworzenia nowych form wtryskowych zazwyczaj trwa co najmniej osiem tygodni, jednak w tym przypadku wiedzieliśmy, że konieczne są natychmiastowe efekty i nasz zespół zmobilizował się, wykonując dwie formy w trzy dni. W środę zaczął prace, w sobotę w południe ruszyły pierwsze wtryski – wyjaśniał prezes Wadim Plast.

Firma następnie udoskonaliła proces, na początku mogła produkować 13 tysięcy przyłbic dziennie, dziś wykonuje ich 45 tysięcy. Pomocne okazało się wcześniejsze wdrożenie strategii Quick Response Manufacturing, w której dąży się do skracania czasu realizacji zleceń w produkcji niskoseryjnej. Prace przyśpieszył także fakt, że nie było potrzeby prowadzenia konsultacji z klientami.

(Hubert Skowron z Platformy Przemysłu Przyszłości w webinaryjnej rozmowie z Pawłem Jurkowskim z Wadim Plast – fot. PPP)

19 maja Webinar Przemysłu Przyszłości o pracownikach w czasie pandemii

Następne wydarzenie zostanie poświęcone pracownikom – o wpływie robotyzacji na utrzymanie i budowę zespołów opowie nasz autor i ekspert w zakresie zarządzania, dr Piotr Kaczmarek-Kurczak. Pozostali prelegenci przedstawią sposoby digitalizacji procesu rekrutacyjnego i wyjaśnią, jak prowadzić działy HR w okolicznościach kryzysowych. Na wtorkowe wirtualne spotkanie można zapisać się w dziale Wydarzenia.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór