Superkomputery o dużej mocy obliczeniowej przejmują kontrolę nad pojazdami nowych generacji

Karlsruher Institut für Technologie, Uniwersytet Techniczny w Monachium, wraz z Instytutami Fraunhofera oraz przedstawicielami światowych liderów branży automotive łączą swoje siły w celu opracowania superkomputerów dla zautomatyzowanych pojazdów przyszłości, w ramach projektu Mannheim-CeCaS.

Poza opracowaniem superwydajnych procesorów, które będą wykorzystywane w pojazdach autonomicznych, zaprojektowany zostanie również interfejs i architektura systemowa. Projekt Mannheim-CeCaS rozpoczął się w grudniu 2022 r. i potrwa do listopada 2025 r. Jego realizację wsparło Federalne Ministerstwo Oświaty i Badań Naukowych w Niemczech (niem. Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF) kwotą około 46 milionów euro, czyniąc projekt jednym z najbardziej dotowanych inicjatyw w Niemczech w historii, wśród dotychczasowych projektów o trzyletnim okresie realizacji.

Projekt zakłada, iż pojazdy nowych generacji będą coraz bardziej zautomatyzowane oraz połączone z siecią 5G, aby zwiększyć ich autonomię w ruchu drogowym i umożliwić stopniowe zmniejszanie zaangażowania kierowców w trakcie jazdy. Realizacja przyjętych założeń odnośnie kierunków rozwoju motoryzacji będzie wiązała się z koniecznością wyposażenia pojazdów w superkomputery o dużej mocy obliczeniowej. Oprócz centralnego komputera, pojazdy będą potrzebowały systemów komunikacji i niezawodnych systemów łączności ze światem zewnętrznym. Pojazdy nowej generacji będą przetwarzały ogromne ilości danych, w celu zapewnienia najwyższego poziomu niezawodności oraz wykorzystywały algorytmy sztucznej inteligencji.

Ośrodki badawcze w Niemczech dostrzegają, iż sektor transportu w ciągu najbliższej dekady przejdzie fundamentalną transformację. Unowocześnienie systemów transportowych jest jednym z priorytetów polityki Unii Europejskiej na najbliższe lata. Ambitne cele, które wyznaczono dla państw członkowskich, takie jak osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 oraz przepisy ograniczające emisję CO2 z samochodów osobowych i dostawczych, przyczyniają się do nasilenia prac nad nowymi rozwiązaniami w zakresie transportu i mobilności. Wraz z rozwojem technologii pojawiają się nowe trendy w zakresie mobilności, wśród których warto wskazać:

  • prace nad rozwojem i wprowadzeniem na drogi publiczne pojazdów w pełni autonomicznych, takich jak „urban shuttle” oraz „robotaxi”,
  • poszukiwanie nowych rozwiązań transportu współdzielonego, w którym pojazdy zmieniają trasę w oparciu o realne zapotrzebowanie zgłaszane przez pasażerów, bez sztywno ustalonego rozkładu jazdy,
  • popularyzacja urządzeń wykorzystywanych do mikromobilności (lekkich pojazdów, takich jak rowery, hulajnogi, skutery czy też małych samochodów elektrycznych),
  • rozwój elektromobilności i rozbudowa infrastruktury stacji ładowania pojazdów elektrycznych,
  • wykorzystanie technologii wodorowych w transporcie drogowym.

Aby możliwe było osiągnięcie celów unijnych w zakresie neutralności klimatycznej coraz bardziej realna staje się wizja ograniczenia liczby samochodów prywatnych w miastach oraz konieczność stosowania zachęt finansowych do korzystania z bardziej przyjaznych dla środowiska rodzajów mobilności. Konieczne jest jednak w tym zakresie wzajemne zrozumienie i współpraca pomiędzy dostawcami technologii, producentami i docelowymi klientami, jak również odpowiednia organizacja całego systemu transportowego. Miejmy nadzieję, że rewolucja, jaką przyniesie upowszechnienie pojazdów autonomicznych, zmieni nie tylko oblicze transportu miejskiego, ale też przyczyni się do fundamentalnej zmiany w zachowaniach i podejściu społeczeństwa do współczesnych rozwiązań w zakresie mobilności.

Więcej informacji o projekcie Mannheim-CeCaS na stronie:

https://www.kit.edu/kit/english/pi_2023_032_mobility-supercomputers-will-control-future-cars.php