Stolica eXperymentu w Gnieźnie, czyli ośrodek dydaktyczny na wzór Centrum Nauki Kopernik

  • W historycznej, pierwszej stolicy Polski powstanie centrum edukacyjne przygotowujące młodych ludzi pod kątem tematyki STEM.
  • To angielski skrót odnoszący się do nauki, technologii, inżynierii i matematyki.
  • O nowoczesnej edukacji i robotyce w czasie piątkowej konferencji porozmawiają eksperci, którzy przyjadą do Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Gnieźnie. Start o 9:00.
  • Długoterminowym celem całego przedsięwzięcia jest kształcenie przyszłych pracowników wyspecjalizowanych w cyfrowej transformacji przemysłu.
inżynierowie pracujący przy robocie

Spotkanie pod hasłem „Gniezno.Stolica Experymentu” to początek projektu związanego z kształceniem przyszłych pracowników 4.0. Wiceprezydent Gniezna, Jarosław Grobelny, zapowie w szczegółach Stolicę eXperymentu, czyli powstające centrum dydaktyczne. Z kolei ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości, Mikołaj Kołodziejczak, opowie o innowacyjnych rozwiązaniach przemysłowych oraz o znaczeniu kształcenia dotyczącego technik produkcyjnych.

uczniowie pracujący z robotem
(fot. Getty Images)

Interaktywny ośrodek wzorowany na warszawskim CNK

Stolica eXperymentu ma wprowadzać młodych ludzi w tematykę STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), otwarcie kompleksu o powierzchni 1400 metrów kwadratowych zaplanowano na koniec przyszłego roku. Odwiedzający ośrodek, przygotowywany na wzór Centrum Nauki Kopernik, wezmą udział w zajęciach i laboratoryjnych warsztatach, które poprowadzą naukowcy. Będzie można z bliska przyjrzeć się robotom i uczyć od podstaw programowania. Jak podkreśla prezydent Gniezna, Tomasz Budasz, centrum dydaktyczne powinno służyć przygotowywaniu pracowników dla nowoczesnego przemysłu:

Najbardziej zależy nam na edukacji z zakresu automatyki i robotyki, kreowania i wytwarzania przedmiotów także w ramach druku 3D oraz przygotowywania aplikacji do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Mamy świadomość, że tylko solidna edukacja zawodowa prowadzona od najmłodszych lat pozwoli wykształcić kreatywnych ludzi, którzy będą potrafili prowadzić transformację w kierunku przemysłu 4.0 – uzasadnia Budasz.

studenci robotyki
(fot. Getty Images)

Promowanie robotyzacji

Gnieźnieński projekt nawiązuje do tego, co akcentują uczestnicy forum ds. robotyzacji powstającego z inicjatywy PPP. Eksperci z firm i instytucji naukowych zaznaczają, że w ciągu najbliższej dekady czas pracy robotów wydłuży się o 60%, a w związku z tym trzeba popularyzować obsługę maszyn nie tylko w pracy w przedsiębiorstwach, ale wcześniej, w całym procesie edukacji. Mają w tym pomagać również inicjatywy w rodzaju europejsko-chińskiego Open Design Manufacturing, które łączy przemysł, edukację i majsterkowiczów, czy jak Centrum Programowania Robotów Przemysłowych w Gdańsku.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór