Produkcja samochodów w pierwszym półroczu skurczyła się w Polsce o blisko 15%. Pojazdy osobowe są na minusie o ponad 23%. Lepsze dane przynoszą tylko subbranże aut elektrycznych i luksusowych, ale tu oczywiście mówimy o znacznie mniejszych liczbach. Nowe informacje o rynku automotive publikują KPMG oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Prawie 15% spadek produkcji samochodów w okresie styczeń-czerwiec oznacza, że powstało ich w tym czasie 214,3 tysiąca. Złe wyniki ma też sprzedaż: obniżka o 12,3% oraz liczba 212,4 tysiąca. O 18,3% zmalał z kolei odsetek rejestracji aut dostawczych, w przypadku ciężarowych to 2,5%, a autobusów – 8,9%. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców uzupełnia informacje z pierwszej połowy 2022 roku o dane z lipca. Tu także mamy spadki – miesiąc do miesiąca o 12,3%, natomiast rok do roku o 10,7%.
Nisza elektryczna i luksusowa – w górę
Równocześnie rośnie rynek aut elektrycznych. W pierwszej połowie roku kierowcy zarejestrowali prawie 87 tysięcy takich pojazdów, co daje 10% wzrost. Na większości rynków Unii Europejskiej wyraźnie przybywa rejestracji samochodów na prąd. W problemach zasadniczego rynku motoryzacyjnego nie uczestniczy segment aut luksusowych i sportowych. 40% wzrost za okres od stycznia do czerwca notuje w Polsce Porsche ze sprzedażą 1337 sztuk. Producent poprawia swoje wyniki również na innych rynkach europejskich. Podobnie jest w przypadku Bentleya i Lamborghini. Ostania z marek cieszy się przyrostem przychodów o ponad 30%.
Widać w branży szanse na poprawę?
Dziedzina motoryzacyjna na całym świecie jest w kryzysie, z którego nie wyszła od czasu pandemii. Przewlekłe kłopoty wynikają z zakłócenia łańcuchów dostaw i trudności z zaopatrywaniem fabryk w części. Od wielu miesięcy kierowcy muszą długo czekać na odbiór zamówionych nowych aut. Dodatkowym „paliwem” dla złej sytuacji był wybuch wojny na Ukrainie. A kurczy się nawet rynek wtórny. W Polsce w lipcu sprowadzono z zagranicy o prawie 24% mniej samochodów, w ujęciu rok do roku. Z drugiej strony, analitycy zauważają pierwsze sygnały, które mogą świadczyć, że trend się odwróci. W lipcu w Niemczech produkcja samochodów rosła już trzeci miesiąc z rzędu. Natomiast we Francji, choć nadal zmniejszała się liczba nowych rejestracji, to spadek był najmniejszy od początku 2022 roku.