16 grudnia 2024 roku Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim stała się miejscem wyjątkowego wydarzenia – seminarium podsumowującego projekt „Kompetencje przyszłości – jak przygotować specjalistów do rynku pracy, który nadejdzie”. Organizowane przez Fundację Platforma Przemysłu Przyszłości (FPPP), wydarzenie przyciągnęło ekspertów z branży edukacyjnej, kadrę naukową, studentów oraz uczniów liceum.
W ramach projektu „Kompetencje przyszłości” opracowano nowatorskie rozwiązania edukacyjne, które mają przygotować młodych specjalistów do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku zawodowym. Seminarium stało się okazją do przedstawienia tych rezultatów, wymiany doświadczeń oraz dyskusji na temat przyszłości edukacji zawodowej w kontekście transformacji cyfrowej.
Inspirujące wystąpienia ekspertów
Jednym z najważniejszych momentów seminarium było wystąpienie dr. Bartosza Sobotki, ekspert integracji rynku pracy z sektorem edukacji w Polsce i krajach CEE, który w swoim wykładzie naświetlił kluczowe trendy w polityce oświatowej w Polsce. Ekspert zwrócił uwagę na wyzwania związane z transformacją cyfrową i konieczność integracji innowacyjnych rozwiązań w edukacji zawodowej, które pozwolą lepiej przygotować uczniów i pracowników na zmieniające się realia rynku pracy.
Równie inspirujące było wystąpienie Filipa Kośno z zespołu WorldSkills Poland, który omówił rolę konkursów zawodowych w popularyzacji nowych umiejętności wśród młodych ludzi. Przedstawił znaczenie zawodów takich jak SkillsPoland dla budowania kompetencji technicznych oraz podnoszenia świadomości o potrzebach rynku pracy w Polsce i Europie.
Prezentacja rezultatów projektu
Kolejnym ważnym punktem programu była prezentacja rezultatów projektu. Eksperci z Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, którzy przygotowali materiały merytoryczne do projektu ‘Kompetencje Przyszłości”, Grzegorz Remiszewski i Szymon Prochacki, zaprezentowali szczegóły opracowanych kursów edukacyjnych. Materiały te obejmują trzy kluczowe obszary: Web Technologies, IT Network System Administration oraz IT Software Solutions for Business.
Prelegenci zwrócili uwagę na innowacyjne podejścia zastosowane podczas opracowywania kursów, takie jak interaktywne metody nauczania, modułowy charakter zajęć czy integracja technologii cyfrowych. Kursy te, przetłumaczone na języki angielski, portugalski i czeski, powstały przy współpracy z międzynarodowymi partnerami projektu – Amadora Inova z Portugalii oraz Institut Inpro z Czech.
Dzięki temu materiał edukacyjny stał się dostępny dla szerokiego grona odbiorców w całej Europie, wspierając rozwój kompetencji przyszłości nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Unii Europejskiej.
Dyskusja o przyszłości edukacji
Popołudniowa część seminarium była poświęcona dyskusji panelowej, w której udział wzięli zarówno eksperci projektu, przedstawiciele lokalnych szkół zawodowych i wykładowcy akademiccy: dr inż Łukasz Lemieszewski – prodziekan Wydziału Technicznego Akademii im. Jakuba z Paradyża, mgr inż. Piotr Puzio, wicedyrektor Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu w Gorzowie Wlkp., mgr inż. Grzegorz Petri – wykładowca akademicki, mgr inż. Piotr Winiarski – wykładowca akademicki. Panel moderowany był przez prowadzącego wydarzenie Pana Jacka Dreczkę, który skupił się na wyzwaniach związanych z dostosowaniem edukacji do potrzeb rynku pracy w erze cyfrowej. Szczególny nacisk położono na konieczność rozwijania umiejętności miękkich, takich jak praca zespołowa czy kreatywność, które są kluczowe w transformującym się środowisku zawodowym.
Uczestnicy wskazali również na ogromne znaczenie współpracy międzynarodowej, która pozwala na wymianę dobrych praktyk i inspiruje do wdrażania innowacyjnych metod kształcenia. Podkreślono, że możliwość poznania różnych podejść do edukacji oraz rozwiązań stosowanych w innych krajach przyczynia się do podniesienia jakości nauczania i lepszego dostosowania metod do współczesnych potrzeb. Na zakończenie partner z Czech z Institut Inpro przedstawił, jak wygląda to z ich perspektywy, dzieląc się przykładami rozwiązań i doświadczeń, które stosują w swoim systemie edukacji.
Warsztaty praktyczne
Podsumowaniem seminarium były warsztaty praktyczne, które dały uczestnikom możliwość zapoznania się z realnymi zastosowaniami prezentowanych metod nauczania. Dzięki ćwiczeniom praktycznym uczestnicy mogli zrozumieć, w jaki sposób opracowane kursy mogą wspierać rozwój specjalistów w ich codziennej pracy.
Zobacz kursy stworzone przez ekspertów z praktycznym doświadczeniem!
Podsumowanie wydarzenia
Seminarium „Kompetencje przyszłości” było doskonałą okazją do podsumowania rezultatów projektu oraz zaprezentowania jego szerokiego wpływu na edukację zawodową w Polsce i Europie. Dzięki zaangażowaniu organizatorów i partnerów, uczestnicy mogli zyskać nową wiedzę, nawiązać cenne kontakty oraz zainspirować się do dalszych działań w obszarze edukacji.