Autorzy dokumentu zauważają, że organizacje nie tylko nie korzystają z oprogramowania typu Product Information Management, ale nierzadko nawet o nim nie słyszeli. Zamiast takich rozwiązań stosują arkusze kalkulacyjne (50 proc.), bazy danych (36 proc.), systemy CRM (27 proc.) i pliki tekstowe (21 proc.). Popularność poszczególnych narzędzi różni się w zależności od branży. Microsoft Excel dominuje wśród producentów płyt warstwowych, chemii budowlanej i ceramiki sanitarnej. Po bazy danych sięga 56 proc. wytwórców stolarki okiennej i drzwiowej. Za to na przechowywanie informacji o produktach w systemach CRM najczęściej decydują się firmy związane z płytkami ceramicznymi. Z badania wynika, że pracownicy, zamiast szukać danych w dostępnym w organizacji oprogramowaniu, pytają innych pracowników.
Dane o produktach są w różnych plikach i często niespójne
Większość producentów budowlanych dysponuje aktualnymi informacjami o produktach, natomiast 14 proc. deklaruje, że nie ma takich danych. Według ponad 70 proc. ankietowanych, informacje da się łatwo wyszukać i są one uporządkowane, problemów nie sprawia też samo dodawanie nowych detali do plików. 20 proc. pytanych wyraziło wątpliwość odnośnie tego, czy zbierane przez nich szczegóły są przydatne dla klientów i czy mają odpowiednią jakość. 1/3 uważa, że trudno jest uzupełnić informacje produktowe w docelowym systemie (np. na stronie internetowej). Za to 2/3 ma przekonanie o spójności swoich danych w każdym kanale. 62 proc. ankietowanych nie przechowuje informacji w jednym miejscu.
Opracowywanie katalogów i dodawanie nowych danych to największe problemy dla producentów
Autorzy badania zapytali też o trudności związane z zarządzaniem informacjami produktowymi. Najrzadziej przedsiębiorcy wskazywali czasochłonność dostosowania opisów do oferty przeznaczonej na rynki zagraniczne. Nie stanowi kłopotu określenie osoby odpowiedzialnej za treść opisów i niewydajny cross-selling, natomiast przygotowanie oferty i wprowadzanie informacji o nowych produktach jest problematyczne dla ponad 60 proc. ankietowanych.
Przedsiębiorcy pracują nad poprawą jakości informacji
Respondenci odpowiadali również na pytanie o to, jak istotne jest dla nich zarządzanie danymi o produktach – w skali od 1 do 10. Najczęściej wybierali wartości pomiędzy 7 a 9. Prowadzący działalność gospodarczą przede wszystkim dodają fotografie i filmy, dbają o spójność we wszystkich kanałach i starają się usprawniać komunikację pomiędzy pracownikami. Badanie „Jak producenci zarządzają informacją produktową” firmy PMR i e-point przeprowadziły wśród producentów materiałów budowlanych, m.in. stolarki okiennej i drzwiowej, pokryć dachowych oraz ceramiki.