Pomimo trudnej sytuacji firmy utrzymają wydatki na cloud computing

  • Szybki wzrost zapotrzebowania na transfer danych wymusi inwestycje przedsiębiorstw telekomunikacyjnych w infrastrukturę.
  • Kryzys nie zaszkodzi firmom outsourcingowym i sprzedającym usługi SaaS.
  • Podczas webinarium „Jak COVID-19 wpłynie na polski rynek ICT w 2020 roku?” swoje analizy przedstawiło IDC.

Telekomy wydają się być największym wygranym obecnej sytuacji. Bardzo szybko rośnie rynek transferu danych, w związku z czym kluczowym wyzwaniem dla firm jest zapewnienie sprawnych łączy, a więc inwestowanie w infrastrukturę. Pandemia zatrzymała spadek liczby rozmów telefonicznych – zarówno przez urządzenia stacjonarne, jak i mobilne. Polscy dystrybutorzy sprzętu komputerowego również zauważają wzrosty, choć według analityków, są one tymczasowe. O ile zdalna praca i edukacja sprawiły, że sprzedaż PC w pierwszym kwartale wzrosła o 5 procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, o tyle w drugiej części roku mają nastąpić spadki spowodowane mniejszym popytem i ograniczonymi budżetami firm oraz konsumentów. Pandemia koronawirusa zatrzymała popyt na droższe smartfony, a także start sprzedaży telefonów z modemami 5G. Zamiast kilkuprocentowego wzrostu jest spadek o niemal 4 procent. W trudniejszym okresie poprawiła się sprzedaż tanich modeli.

(Prognozy wydatków na usługi telekomunikacyjne – graf. IDC)

Co czeka usługi IT, chmurę i oprogramowanie?

W tym roku usługi informatyczne zejdą na dalszy plan, eksperci przewidują ograniczenie inwestycji, którego (przynajmniej częściowo) unikną oferujący doradztwo IT i szkolenia. Za to spokojniejsze o swoją sytuację w czasie kryzysu mogą być firmy outsourcingowe, pierwszy powód to długoterminowe umowy, które trudno zerwać, a drugi – chęć optymalizacji kosztów, nierzadko wiążąca się z zatrudnianiem zewnętrznych wykonawców. W tej chwili trudno powiedzieć, czy usługi chmurowe staną się jeszcze popularniejsze, jednak w ich przypadku nie ma mowy o skurczeniu rynku – firmy chcą utrzymać wydatki na cloud computing. Jeśli chodzi o software, wyższe zainteresowanie będzie dotyczyło modelu Software as a Service. Tu również znaczenie mają zawarte umowy, przedsiębiorstwa częściej sięgają też po oprogramowanie związane z bezpieczeństwem i redukcją kosztów (np. robotyzacja i automatyzacja procesów).

(Prognozy wydatków na IT w 2020 roku – graf. IDC)

Zmiana paradygmatów w bezpieczeństwie?

Sebastian Pawłowski z firmy RedFlag zauważa, że mieliśmy przyśpieszoną lekcję cyfryzacji, a uczestnicy rynku musieli wybrać platformy do komunikacji, współdzielenia plików i pracy z dokumentami. Naturalnym następstwem są teraz pytania o bezpieczeństwo tożsamości i przetwarzanych danych. Jak podkreśla Pawłowski, trudno wyobrazić sobie pracę zdalną bez zabezpieczenia działań w chmurze – według specjalisty, do tej pory endpoint, czyli komputer użytkownika końcowego, był najbardziej zaniedbanym elementem, tymczasem dziś stał się najważniejszy. Ze stwierdzeniem o zmianie paradygmatów ochrony systemów polemizuje Jolanta Malak z Fortinetu, która wskazuje, że urządzenie końcowe jest istotne, ale najważniejszy pozostaje użytkownik. Każdego dnia FortiGuard Labs rejestruje około 600 kampanii phishingowych bazujących na obawach ludzi lub symulujących przekazywanie ważkich informacji o koronawirusie.

Szybkie zmiany trendów i rekomendacje na „nową normalność”

W swoich wcześniejszych prognozach IDC wskazywało, że duże zmiany w kulturze organizacji związane z pracą zdalną pojawią się w ciągu 5 lat. Jednak w wyniku pandemii przekształcenia dokonały się w cztery tygodnie. Ewa Lis-Jeżak, dyrektor IDC Polska, podkreśla, że dotąd trendy były uaktualniane co 3 lub 6 miesięcy, teraz najważniejsze dane są inne w każdym tygodniu i menadżerowie muszą podejmować decyzje w błyskawicznie zmieniających okolicznościach. Firma analityczna przygotowała zalecenia na czas tzw. nowej normalności, wśród nich wymienia: pomaganie klientom w zdalnych operacjach, inwestowanie w Customer Experience i powoływanie zespołów kryzysowych.

(graf. IDC)

Spadki na rynku i niezbędna elastyczność

Zgodnie z szacunkami zaprezentowanymi podczas webinarium „Jak COVID-19 wpłynie na polski rynek ICT w 2020 roku?”, większości firm na świecie z powodu kryzysu spadną dochody. Jednak ograniczanie wydatków na IT będzie mniejsze niż ogólny spadek PKB, przynajmniej w Europie Zachodniej. Eksperci zwracają też uwagę, że wielu pracowników już nie wróci do biur. Podobnie nieodwracalna jest migracja do chmury, a wszelkie obawy z nią związane musiały ustąpić nowym potrzebom – elastyczności i skalowalności.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór