Oprogramowanie Siemensa w Solarisie – NX i Teamcenter

  • Charakter zmiany – wprowadzenie oprogramowania do zarządzania logistyką, projektowania i konstruowania produktów.
  • Powód wdrożenia – brak dostępu do aktualnej dokumentacji produktowej w dowolnym momencie, a także skomplikowany proces projektowania, który powodował liczne błędy.
  • Korzyści – optymalizacja prac inżynierskich oraz lepsza realizacja specyficznych wymagań klientów.
  • Branża – transportowa.
  • Specyfika biznesu – Solaris to jeden z największych europejskich producentów autobusów miejskich specjalizujący się w pojazdach elektrycznych.
  • Źródło – Komisja Cyfryzacji i Przemysłu 4.0 przy AHK Polska (Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa) i Siemens.

Solaris Bus & Coach od 1996 roku zajmuje się produkcją autobusów miejskich, autokarów, trolejbusów i tramwajów. Przedsiębiorstwo stało się znane w kraju po tym, jak zrealizowało pierwszy kontrakt na dostawę 72 autobusów dla poznańskiego przewoźnika miejskiego. Niedługo potem firma wprowadziła swoje produkty na rynki zagraniczne.

Kiedy zaczynałem pracę w Solarisie, firma produkowała jeden autobus tygodniowo. Dzisiaj codziennie z naszych fabryk wyjeżdża nawet osiem pojazdów – zaznacza Tomasz Broniarczyk, zastępca dyrektora ds. produkcji spółki z Bolechowa. – To bardzo duża różnica. Dynamiczny rozwój zmusił nas do wprowadzania zmian w relacjach z dostawcami i poszukiwania sposobów na osiąganie wyższej wydajności na każdym etapie procesu, od projektu po sprzedaż – wyjaśnia menadżer.

(fot. Solaris)

Konieczne nowe oprogramowanie

Wielkopolskie przedsiębiorstwo potrzebowało systemu informatycznego do zarządzania logistyką, a także narzędzi do wspomagania procesu projektowania i konstruowania nowych pojazdów. Każdy autobus Solarisa składa się z kilku tysięcy części, niektóre mają nawet dwanaście tysięcy elementów. Firma musi zapewnić dostawę wszystkich podzespołów do jednego miejsca w odpowiednim czasie, a potem odpowiednio zarządzać procesami. Firma zdecydowała się na oprogramowanie SAP do zawiadywania logistyką.

Wraz ze zwiększoną produkcją Solaris wprowadził zmiany w procesie projektowania i inżynierii pojazdów. W 1996 roku wprowadził na polski rynek pierwszy niskopodłogowy autobus, a w 2006 zaprezentował pierwszy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym.

Siemens w Solarisie

Producent autobusów zdecydował się na wdrożenie software’u NX do opracowywania produktów i Teamcenter do zarządzania ich cyklem życia (PLM – ang. Product Lifecycle Management).

Współpracujemy z wieloma biurami projektowymi, które mają własne standardy i rozwiązania – tłumaczy Tomasz Graczyk, menadżer PLM w Solarisie. – Pracujemy w środowisku, w którym miliony obiektów projektuje się w wielu wersjach, mamy też do czynienia z relacjami pomiędzy plikami 2D i 3D. Te same dane są używane w różnych projektach i produktach, systemy NX i Teamcenter pozwalają inżynierom zarządzać kluczowymi informacjami.

Łukasz Baranowski, starszy projektant w Solarisie, uzupełnia:

Rama autobusu miejskiego jest spawaną konstrukcją jednobryłową wykonaną ze stali odpornej na korozję. Z tego samego materiału robi się panele poszycia, ale do ostatecznego montażu autobusów wykorzystujemy wiele elementów z różnych tworzyw. Są to między innymi części aluminiowe, plastikowe i szklane, dlatego w czasie pracy nad nowym pojazdem tworzymy, edytujemy i przeglądamy wiele dokumentów. Dzięki Teamcenter możemy pracować cały czas w tym samym środowisku – mówi Baranowski.

(fot. Solaris)

NX umożliwia projektowanie złożonych kształtów

NX to platforma łącząca zaawansowane, wbudowane funkcje komputerowego wspomagania prac inżynierskich (ang. Computer Aided Engineering) z innymi popularnymi rozwiązaniami w jednym środowisku. Oprogramowanie zawiera zestaw narzędzi do projektowania skomplikowanych kształtów – dzięki niemu da się modelować powierzchnię, korzystając z technologii synchronicznej. System umożliwia też przeprowadzenie symulacji opartej na modelach geometrycznych.

Rozwiązania Siemensa ułatwiły nam pracę, szczególnie przy konfiguracji pojazdu na potrzeby pojedynczego kontraktu – zauważa Łukasz Baranowski. – Po pierwsze w NX-ie opracowujemy inżynierski BOM (ang. Bill of Materials, zestawienie materiałów) na podstawie specyfikacji uzgodnionej z klientem. Później przesyłamy go do zakładu produkcyjnego w Środzie Wielkopolskiej, żeby przygotować BOM produkcyjny, też w Teamcenter. Stamtąd rachunek jest przesyłany do systemu SAP. W razie specyficznych wymagań klienta sprawdzamy, czy są możliwe do zrealizowania pod względem inżynieryjnym i technologicznym. Jeśli tak, projekt inżynierski jest opracowywany w NX i umieszczany w Teamcenter, a następnie przechodzimy do wykonania.

(fot. Solaris)

Oprogramowanie NX zawiera technologię modułowego projektowania, która upraszcza modelowanie i edycję złożonych projektów – tłumaczy dalej Baranowski. – Pozwala podzielić je na konkretne, funkcjonalne elementy. W ten sposób jednocześnie pracę może wykonywać wielu projektantów. Łatwiej jest ponownie wykorzystać lub wymienić elementy projektu, a nawet zmodyfikować i aktualizować całe schematy. Wizualizacja modeli ułatwia pracownikom warsztatu wgląd do produkowanych elementów w dowolnym momencie, co pozwala dostrzec i ocenić szczegóły nawet tym osobom, które mają gorszą wyobraźnię przestrzenną.

Nowe projekty Solarisa

Firma poza uruchomieniem seryjnej produkcji autobusów wprowadza nowe produkty, np. elektryczne autobusy o dwóch przegubach, z wodorowym ogniwem paliwowym, które zwiększa zasięg pojazdów:

Dwuprzegubowy autobus ma 24 metry długości – podkreśla Piotr Malaca, kierownik zespołu mechaników w Solarisie. – Silniki elektryczne są zasilane z akumulatorów ładowanych energią z zewnętrznego źródła oraz w razie potrzeby dodatkową energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zainstalowane w pojeździe.

Programy NX i Teamcenter wspierają tworzenie nowoczesnych produktów, właśnie takich jak wspomniana 24-metrowa konstrukcja – dodaje Łukasz Baranowski. – Dzięki możliwości jednoczesnego działania kilku inżynierów, projekt może być ukończony znacznie szybciej, da się go analizować pod kątem wykonalności procesu i w razie potrzeby wprowadzić odpowiednie zmiany.

Narzędzia Siemensa dotyczące cyklu życia produktów są przydatne w konstruowaniu różnych wersji pojazdów. Podział projektu na warianty, które można szybko modyfikować za pomocą NX lub wykorzystywać do tworzenia nowych rozwiązań, skraca czas potrzebny na przygotowanie projektu zgodnego z założeniami wskazanymi przez klienta.

Poszczególne elementy i podzespoły są umieszczane w obrębie układu współrzędnych, co ułatwia szybszy montaż produktu końcowego. Natomiast modelowanie synchroniczne przyśpiesza modyfikację detali przeniesionych z poprzedniego systemu CAD (ang. Computer Aided Design) – precyzuje starszy projektant.

(fot. Solaris)

NX i Teamcenter w projektowaniu autobusów miejskich

Kluczową zaletą NX jest przyśpieszenie procesu projektowania – mówi Tomasz Broniarczyk zajmujący się produkcją w Solarisie. – To narzędzie, które w prosty sposób urzeczywistnia koncepcje. Podobne rezultaty osiągnęlibyśmy, stosując tradycyjne metody, ale czas realizacji byłby dłuższy i wymagałby wysiłku większej liczby osób. NX pomaga szybciej projektować lepsze produkty, symuluje ich działanie i ułatwia produkcję.

Oprogramowanie Siemensa jest spójnym środowiskiem, w którym różni eksperci mogą zaangażować się w jeden projekt, omawiając kwestie związane z jego rozwojem. Według kierownika zespołu mechaników, używanie Siemens PLM Software zmniejszyło liczbę błędów w procesie projektowania:

Dzięki integracji pracy i wprowadzeniu wspólnego środowiska wymiany dokumentów Teamcenter można wyeliminować pomyłki na wczesnym etapie projektowania. To dotyczy zarówno pojedynczych elementów, jak i całego procesu produkcji. Warto też podkreślić, że z nowymi wersjami oprogramowania pojawiają się nowe funkcje, które dodatkowo zwiększają efektywność w całej naszej działalności – wyjaśnia Piotr Malaca.

Zarządzanie zmianą

NX i Teamcenter wspierają zarządzanie zmianą, bo można zapisać projekt razem z powiązanym schematem, wprowadzić przeróbki i mieć nad nimi kontrolę. Funkcje modelowania synchronicznego w NX-ie pozwalają łatwo modyfikować konkretne szczegóły, nawet jeśli nie ma historii operacji. Inżynierowie mogą używać oprogramowania do modyfikowania szczegółów modeli importowanych z innych systemów CAD lub elementów od podwykonawców. Teamcenter ułatwia edycję produkcyjnego BOM i porównanie kilku wersji zmian w trójwymiarowym formacie graficznym.

(fot. Solaris)

Z plików mogą korzystać wszystkie działy organizacji

Oprogramowanie NX wykorzystują też inne działy firmy:

Za sprawą możliwości zapisywania dokumentacji 2D w formatach .pdf i .dxf dział produkcji ma zawsze dostęp do aktualnych informacji – zwraca uwagę Łukasz Baranowski.

Software Siemensa ułatwia przygotowywanie plików w lekkim i neutralnym dla CAD formacie JT™, który teraz jest powszechnie wykorzystywany w zakładzie Solarisa w Środzie Wielkopolskiej. Używają go wszystkie jednostki – od przygotowania produkcji (tworzenie listy części), przez logistykę i współpracę z dostawcami, aż po kierownika hali produkcyjnej, który dzięki plikom widzi, jak dany element jest zaprojektowany i w jaki sposób należy go wykonać. Format JT™ sprzyja skracaniu czasu produkcji pojazdów w Solarisie, szczególnie na etapie prototypowania. NX ułatwia przygotowywanie plików .geo (Virtual Reality Modeling Language Geography file) używanych przez spółki zależne Solarisa lub dostawców zewnętrznych do produkcji komponentów z zastosowaniem technologii cięcia laserowego. Ponadto NX wspiera zakupy i logistykę przez tworzenie obiektów Teamcenter, które są podstawą do zamawiania poszczególnych części za pomocą systemu SAP.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR