Przejdź do treści

Odróżnić technologiczne mody od digital disruptions


  • Innowacje zaburzające dotychczasowy porządek w biznesie to nie tylko technologie, ale też wywoływane przez nie zmiany.
  • Gość naszego webinarium pokazywał, jak przygotować się do wdrożenia nowych rozwiązań, żeby zrobić to we właściwym czasie.
  • Relacjonujemy wirtualne spotkanie o metodach wyszukiwania obiecujących technologii, które przynoszą zyski – i rozpoznawania tych, które na razie nie są warte biznesowej uwagi.

Digital disruption to innowacja fundamentalnie zmieniające podejście do danej dziedziny biznesu lub życia. Składa się z dwóch elementów: pierwszym jest technologia, przy czym może to być nowe rozwiązanie lub ponowne użycie już istniejącego, a drugim – zmiana w otoczeniu biznesowym, procesach i standardach działania firm bądź w społeczeństwie. Paweł Białka, Executive Partner w Gartnerze, przedstawiał w trakcie Webinaru Przemysłu Przyszłości różne podejścia do wdrażania innowacji:

Innowatorzy szukają sposobów wykorzystania i komercjalizacji nowości. Są tacy, którzy podążają za działaniami innowatorów, starając się przechwytywać technologie i jak najszybciej wprowadzać je w swoich organizacjach. Wiele firm czeka aż świeże rozwiązania sprawdzą się w tej drugiej grupie, bo dopiero po wynikach można rozpoznać, czy mamy do czynienia z chwilową modą, czy z nowoczesnym modelem, który przyniesie rzeczywiste zyski – wyjaśniał prelegent.

Continuous Foresight, czyli nieustanne przyglądanie się technologiom

Szybkiemu, ale jednocześnie nie nazbyt wczesnemu adaptowaniu innowacji sprzyja ciągłe obserwowanie, co dzieje się na rynku. Metodyka Continous Foresight składa się z czterech splecionych elementów: zgromadzenie technologii obecnych wokół nas, dopasowanie ich do sytuacji firmy, przekonanie decydentów w organizacji i przygotowanie do wdrożenia. Zbieraniem informacji o trendach, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach, powinni zajmować się tzw. skauci, którzy skupiają się tylko na śledzeniu innowacji i wyszukiwaniu tych, które mogą mieć wpływ na daną branżę. Pomocne jest przygotowanie tabeli z nazwami nowych technologii i ich potencjalnym – pozytywnym oraz negatywnym – oddziaływaniu na firmę. Wiedzę o trendach można czerpać z internetu lub śledząc działania konkurencji, naukowców i placówek R&D.

Rynek blockchainu i możliwości 5G

Paweł Białka zauważył, że blockchain można traktować jako modę, której popularność już nie jest tak wysoka, jak kilka lat temu. Jeden ze słuchaczy przekonywał, że nie zgadza się z taką tezą i wskazywał, że za kilka lat łańcuchy blokowe będą szeroko wykorzystywane. Zapytał też, czy prelegent podobnie ocenia sieć 5G:

Zgodnie z naszymi przewidywaniami rynek blockchainu do 2030 roku osiągnie wartość 3,4-3,5 tryliona dolarów – odpowiadał ekspert Gartnera. – Ta technologia trwa, ale przeminęła moda wykorzystywania łańcucha blokowego do wszystkiego, nawet jeśli do czegoś się nie nadawał. Rynek skupi się na zamkniętych sieciach, które zapewnią stabilność i ufność w środowisku rozproszonym. Jeśli chodzi o 5G, jesteśmy w momencie, w którym nowa sieć również jest reklamowana jako remedium na wszystko. Niesie rzeczywiście ogromne możliwości szerokiego wykorzystania IoT czy stworzenia digital twin. Wraz z siecią 5G rozwija się także postulat cloud to the edge, czyli małych serwerów w fabrykach zapewniających nieprzerwaną komunikację – wyjaśniał Paweł Białka, przyznając, że sieć piątej generacji ma szanse stać się digital disruption.

O czym następne spotkanie?

Tematem kolejnego Webinaru Przemysłu Przyszłości, które rozpocznie się 5 czerwca o 12:00, będzie druk 3D. Wkrótce napiszemy o szczegółach i rozpoczniemy przyjmowanie zapisów. Poprzednie wirtualne wydarzenia dotyczyły m.in. platform IoT i zarządzania strategicznego VUCA – relacje można znaleźć w dziale Webinaria.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na