O wpływie cyfrowych zmian na firmy, pracowników i klientów

  • Cyfryzacja głęboka polega na przekształcaniu całych procesów i znacznej modyfikacji strukturze przedsiębiorstw.
  • Podążanie za zmianami wymaga ciągłego dostosowywania się, zarówno od pracodawców, jak i pracowników.
  • Dzięki digitalizacji klienci zyskają lepszą jakość i większa różnorodność towarów, a zatrudnieni – możliwość wykonywania ciekawych zadań. Podsumowujemy debatę pt. „Transformacja cyfrowa – jak podnieść kompetencje kadr?”.

Ostatnie 2 lata pokazały, że transformacja cyfrowa pozwala nie tylko zwiększyć efektywność przedsiębiorstwa, ale także zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, kontrahentom i klientom oraz utrzymać ciągłość pracy i funkcjonowania firmy – akcentował Dawid Solak, p.o. prezesa Platformy Przemysłu Przyszłości. Z kolei Kamila Sotomska, wicedyrektor Departamentu Prawa i Legislacji Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, zwracała uwagę na różnice pomiędzy cyfryzacją płytką związaną z wdrożeniem narzędzi usprawniających pracę, a głęboką, która wiąże się ze zmianami we wszystkich procesach, migracją infrastruktury i dużą ingerencją w strukturę firmy. Sotomska przyjrzała się gotowości polskich przedsiębiorców i oceniła, że zgodnie z danymi „Cyfrowego Kompasu na rok 2030” przygotowanego przez Komisję Europejską, przed Polską jest dużo pracy w zakresie: odsetka osób z przynajmniej podstawowymi kompetencjami cyfrowymi, parytetu specjalistów związanych z sektorem IT, oraz wykorzystania w firmach chmury obliczeniowej, big data czy sztucznej inteligencji.

(K. Sotomska – fot. PPP)

Transformacja cyfrowa wymaga ciągłej adaptacji do zmian

Temat dostosowywania się do zmian przed małe i średnie przedsiębiorstwa poruszał radca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Kamil Rybikowski zaznaczał, że w mniejszych organizacjach cyfrowe przekształcenia często pojawiają się w reakcji na nowe obowiązki. Przykładem jest Jednolity Plik Kontrolny, który spowodował, że firmy płacące musiały wdrożyć technologie, żeby sprawnie przeprowadzać nowy proces. W ocenie eksperta digitalizacja MŚP jest wolna z dwóch powodów – braku pieniędzy i powszechnej wiedzy na temat istniejących form dofinansowania wdrożeń. Juliusz Bolek, przewodniczący Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu, poruszył kwestie psychologiczne związane z transformacją cyfrową i akcentował, że wymaga ona permanentnego postępu wymagającego podążania za zmianą. Dla pracowników to znaczy, że muszą się cały czas szkolić i rozwijać. Prelegent zaznaczał, że nie wszyscy będą w stanie przystosować się do takiego funkcjonowania, a czas pandemii pokazał, że pracę z dala od innych i z wykorzystaniem technologii dużo lepiej znoszą osoby introwertyczne od ekstrawertycznych.

(J. Bolek – fot. PPP)

Jaki jest wpływ zmian na rynek?

Na cyfryzacji w kierunku przemysłu 4.0 najbardziej mogą skorzystać małe i średnie firmy – przekonywał Piotr Soroczyński. W jego ocenie, MŚP są dużo bardziej elastyczne od dużych podmiotów, więc mogą łatwiej dopasować produkcję do potrzeb przedsiębiorców. Ponadto, dzięki cyfrowej gospodarce i działającym portalom sprzedażowym, małe organizacje mogą łatwiej dowiedzieć się, czego chcą odbiorcy i poszerzyć obszar działania. Główny ekonomista Krajowej Izby Gospodarczej dowodził, że klienci odczują różnice, ponieważ poprawi się jakość produktów i usług ze względu na to, że producenci będą chcieli dogonić konkurencję. Drugą zaletą dla konsumentów jest większa różnorodność oferty przekładająca się na większe bezpieczeństwo utrzymania dostaw. Zdaniem eksperta transformacja cyfrowa da ludziom możliwość wykonywania ciekawych zadań zamiast prostych fizycznych prac. Poza tym pozwoli na odchodzenie od działań wymagających znaczącego wysiłku.

(Uczestnicy debaty – fot. PPP)

Forum Pracodawca Godny Zaufania

Rozmowa pt. „Transformacja cyfrowa – jak podnieść kompetencje kadr?” została przygotowana przez Platformę Przemysłu Przyszłości. Rozmowę zorganizowano w ramach Forum Pracodawca Godny Zaufania – inicjatywy promującej odpowiedzialne i zgodne z europejskimi regulacjami podejście do polityki socjalnej i pracowniczej w przedsiębiorstwach. Częścią przedsięwzięcia jest coroczne przyznawanie tytułów Pracodawcy Godnego Zaufania przedsiębiorcom, którzy realizują pomysły z uwzględnieniem rozwoju zatrudnionych i ochrony ich praw. Laureatami X edycji wydarzenia były m.in.: PGNiG w kategorii „Programy Stażowe”, Żabka Polska w kategorii „Zdrowie” oraz ROCKWOOL Polska w kategorii „Bezpieczeństwo”.