Nowy raport o big data: w Polsce tylko 6% małych firm analizuje dane

  • Polska średnia, jeśli chodzi o popularność analityki big data, wynosi 8%.
  • Najgorzej wypadają małe firmy, nieźle sytuacja wygląda w dużych organizacjach.
  • W tym roku wartość rynku big data w Unii Europejskiej ma sięgnąć 739 miliardów euro. Niestety będzie brakowało specjalistów w tej dziedzinie.
  • Szacunki pochodzą z raportu opracowanego przez Digital Poland we współpracy z 10 Senses i Platformą Przemysłu Przyszłości.

Firmy działające w Polsce wykorzystują analitykę big data w podobnym zakresie, jak ma to miejsce w innych krajach Grupy Wyszehradzkiej. Średnia dla UE wynosi 12 procent, a najwyższe wskaźniki mają kraje z północy i zachodu kontynentu. Autorzy dokumentu podkreślają, że polski wynik zaniża sektor MŚP – 6 procent małych i 12 procent średnich firm używa big data, ale wśród dużych organizacji z technologii korzysta już 26 procent przedsiębiorstw. Identyczne rozwarstwienie jest widoczne w pozostałych badanych państwach.

(Porównanie korzystania z big data w firmach poszczególnych sektorów w Polsce i w UE, jeszcze z uwzględnieniem WB – graf. Digital Poland)

Jakie dane?

Jeśli chodzi o rodzaj wykorzystywanych danych, polscy przedsiębiorcy najczęściej sięgają po informacje geolokalizacyjne pochodzące z urządzeń mobilnych. W tym przypadku różnica w porównaniu z przeciętną unijną jest najmniejsza (5% w PL – 6% w UE). Za to dwukrotnie rzadziej niż w pozostałych krajach Unii nasze firmy używają informacji z inteligentnych czujników i urządzeń (2% w PL – 4% w UE), a trzykrotnie rzadziej zaczerpniętych z mediów społecznościowych (2% w PL – 6% w UE).

(Porównanie pod względem rodzaju wykorzystywanych danych – graf. Digital Poland)

Kto przetwarza duże zbiory?

Zwykle przetwarzaniem big data w firmach zajmują się ich pracownicy (55% w PL – 58% w UE). Rzadziej przedsiębiorstwa korzystają z zewnętrznych usług, a najmniej popularny jest model, w którym projekty realizują pracownicy razem z zewnętrznymi firmami. Na outsourcing analityki częściej decydują się najmniejsze przedsiębiorstwa. W Polsce przy wsparciu własnych pracowników zwykle robią to organizacje produkcyjne oraz IT i telekomunikacyjne.

(Kto w firmach odpowiada za przetwarzanie big data? – graf. Digital Poland)

Za mało specjalistów

Niska popularność big data w europejskich małych i średnich firmach, według Piotra Mieczkowskiego, dyrektora fundacji Digital Poland, wynika m.in. z niskiej wiedzy w zakresie analizy danych. Dodatkowo, jest zbyt mało specjalistów – Unia Europejska przewiduje, że w tym roku na rynku będzie brakowało 769 tysięcy ekspertów od big data. Kolejne bariery to fakt, że firmy nie rozumieją zalet wykorzystania dużych zbiorów danych, postrzegają dziedzinę jako tymczasową modę i obawiają się naruszenia bezpieczeństwa informacji.

(Strona tytułowa raportu – graf. Digital Poland)

W ocenie autorów raportu „Big data w Polsce”, obróbka danych zwiększa produktywność MŚP oraz poprawia potencjał analityczny organizacji. W konsekwencji firmy mogą szybciej podejmować lepsze decyzje i trafniej odpowiadać na potrzeby klientów. Opracowanie powstało z udziałem Platformy Przemysłu Przyszłości.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór