W informatyce pojawia się nowa dziedzina badań, która może rzucić wyzwanie obecnej technologii sztucznej inteligencji. Naukowcy przyglądają się, w jaki sposób mózg przetwarza informacje i stworzą systemy komputerowe, które będą znacznie bardziej energooszczędne.
Mózg bardziej wydajny niż komputer?
W ludzkim mózgu neurony wysyłają impulsy, aby nadać sens przychodzącym informacjom. Obliczenia neuromorficzne mają na celu naśladowanie tego. Rezultatem są nowatorskie procesory i algorytmy, które są bardzo energooszczędne w porównaniu z obecnymi systemami sztucznej inteligencji, takimi jak ChatGPT. Neuromorficzne systemy obliczeniowe zostały już podchwycone przez takie firmy jak Intel czy IBM, które zaczęły tworzyć swoje chipy i algorytmy. Wyzwanie związane z istniejącymi komputerami i inteligentnymi systemami polega na tym, że zużywają one dużo energii na każdą – być może nadmiarową – informację. Systemy neuromorficzne opierają się na różnych zasadach obliczeniowych, które zużywają energię tylko wtedy, gdy informacje są aktualizowane.
Neuromorficzne systemy komputerowe usprawniają ruch drogowy
Im więcej wiemy o tym, jak ludzki mózg przetwarza informacje, tym wydajniej możemy go naśladować w technologii. Obejmuje to tworzenie procesorów i ponowne zweryfikowanie podstaw obliczeń komputerowych. Możliwe, że w przyszłości możemy takimi samymi systemami obliczeniowymi, ale będą one zużywać znacznie mniej energii. W Królewskim Instytucie Technicznym (KTH, Dania), wspólnie z Digital Futures i miastem Sztokholm, realizowany jest projekt badawczy, którego celem jest określenie, kto uczestniczy w ruchu drogowym w Sztokholmie i jak zoptymalizować trasy podróży w czasie rzeczywistym. Obecna technologia, pozwalająca wykrywać i monitorować samochody, motocykle, skutery, rowery czy pieszych, wymaga kamer i komputerów, które zużywają dużo energii. Pożądanym rezultatem są te same zdolności identyfikacyjne przy użyciu znacznie mniejszej ilości energii. Dla planistów ruchu jest to niezwykle ważna informacja w kontekście podejmowania decyzji, takich jak to, gdzie zbudować dodatkowy pas ruchu dla rowerzystów lub jak można zreorganizować i dostosować sygnalizację świetlną.
Opis projektu, w ramach którego rozwijana jest opisywana technologia, dostępny pod adresem: LINK
Wystąpienie TEDx dotyczące tej technologii oraz projektu dostępne pod adresem: LINK
Więcej informacji o rozwoju systemów obliczeniowych i technologii z tym związanych w kontekście podnoszenia efektywności można znaleźć w Nawigatorze technologicznym: