Witold Jankowski wskazał, że możliwe są trzy reakcje na kryzys. Jedną z nich jest bierność wobec wydarzeń wynikająca z czekania aż wszystko samo wróci do normy. Kolejna postawa to aktywność, ale niekonstruktywna, bo oznacza brak zgody na zmianę oraz przekonywanie innych, żeby wrócili do poprzedniego porządku. W trzecim podejściu zaczynamy działać, używając dostępnych, choć wcześniej niewykorzystywanych technologii i rozwiązań – i tylko taka metoda, zdaniem prezesa ICAN, będzie produktywna. Dr Jankowski podkreślił, że sytuacja związana z niepewnością, zmiennością i złożonością wymaga przygotowania wizji wychodzenia z kryzysu. Poza tym potrzebne jest zrozumienie nowych warunków, przejrzystość funkcjonowania, a także zwinność, czyli zdolność zespołów do dostosowania się do wprowadzanych przekształceń.
Technologie rozwijają się szybko, a organizacje powoli – gdzie leży problem?
Przemysł 4.0 jest elementem cyfrowej transformacji przedsiębiorstw – nie chodzi w tych procesach o samą produkcję, ale też o dotarcie do klienta. Zmiana w jednym obszarze wpływa na pozostałe, dlatego, według prelegenta, konieczne pozostaje spojrzenie holistyczne, z punktu widzenia całej organizacji. Wówczas łatwo dojść do wniosku, że technologia zmienia się szybko, jej rozwój jest wykładniczy, a firmy z różnych powodów nie nadążają za nim, o czym mówi prawo Marteca. Zazwyczaj problemy nie leżą w nowoczesnych systemach, ale w ludziach, jakości przywództwa i kontekstu, w jakim funkcjonują zespoły.
Jakich kompetencji potrzebujemy do przeprowadzenia transformacji?
– Myślenie strategiczne to pierwsza, niezbędna umiejętność. Wbrew pozorom nie jest tak, że prezesi rozumieją zarządzanie strategiczne, realizują je, ale często metodą prób i błędów – przekonywał w trakcie Webinaru Przemysłu Przyszłości Witold Jankowski. Jak podkreślał, menadżer musi dokładnie wiedzieć, czym jest model biznesowy (i z czego się składa), powinien także umiejętnie zarządzać ludźmi: Cała sfera miękkich umiejętności stanowi klucz, jeśli chcemy osiągnąć równowagę pomiędzy tempem zmian technologicznych, a zdolnością organizacji do ich absorpcji. Liderom transformacji nie może również zabraknąć zarządzania samymi sobą, bo w przeciwnym razie nie będą w stanie angażować do działania innych.
Prezes Platformy Przemysłu Przyszłości zwrócił z kolei uwagę na konieczność ciągłej rewizji zdolności:
– Kompetencje składają się z trzech elementów: nastawienia, umiejętności i wiedzy. Umiejętności cały czas muszą być aktualizowane, a wśród nich potrzebna jest zdolność do oduczania się kompetencji niewłaściwych. Być może to brzmi ryzykownie, ale obserwując szybkość obecnych zmian, przyjęcie rutyny wydaje się zabójcze. Kompetencje wystarczające dziś, za chwilę mogą nie tylko być niedostateczne, ale nawet staną się przeszkodą – argumentował Andrzej Soldaty.
12 i 13 maja kolejne webinaria
We wtorek zapraszamy na wydarzenie, które organizujemy z Poznańskim Parkiem Naukowo-Technologiczym i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym. Eksperci odpowiedzą na pytanie, w jaki sposób budować przewagę w czasie kryzysu. Natomiast 13 maja zajmiemy się rozwojem produktów w czasie pandemii. Uczestnicy Webinaru Przemysłu Przyszłości posłuchają o modyfikowaniu modeli biznesowych producenta urządzeń IoT oraz autora systemu do zdalnego pomiaru temperatury. Paweł Jurkowski z Wadim Piast opowie, jak wykorzystać doświadczenie firmy do szybkiego przestawienia produkcji na wytwarzanie nowych towarów. Jeśli chcieliby Państwo zapisać się na któreś z naszych webinariów, proszę odwiedzić dział Wydarzenia.