Mitsubishi wchodzi na rynek cobotów

  • Mitsubishi Electric, produkujące roboty przemysłowe, wprowadziło do oferty swojego pierwszego cobota z serii urządzeń Assista.
  • Urządzenie ma zasięg 900 mm i potrafi unieść 5 kg.
  • Maszynę można programować przez aplikację lub za pomocą panelu umieszczonego w robotycznym ramieniu.

Model RV-5AS-D z serii Assista to pierwszy cobot wyprodukowany przez Mitsubishi Electric. Maszyna ma 6 osi i powtarza ruchy z dokładnością 0,03 mm. Zasięg ramienia wynosi 91 cm, a ładowność to 5 kg. Robot może pracować w otoczeniu o temperaturze od 0 do 40°C i wilgotności od 45 do 85%. Producent zapewnił możliwość montażu do sufitu, podłogi, a także mobilnego robota AGV. Maszyna działa w dwóch trybach: pierwszy, wolniejszy, pozwala bezpiecznie pracować w pobliżu ludzi, a drugi oznacza szybsze wykonywanie zadań, jednak w obecności innych maszyn. Na ramieniu umieszczono pierścień LED, który zmienia kolor w przypadku usterki lub awarii. Całkowita masa urządzenia to 32 kilogramy.

pierścień led na cobocie mitsubishi
(graf. Mitsubishi)

Dwie metody programowania cobotów

Do programowania RV-5AS-D wykorzystuje się software RT-Visual-Box dostarczany razem z maszyną. Z jego pomocą operator na urządzeniu dotykowym może zaplanować każdy ruch cobota, przesuwając bloki reprezentujące ułożenie ramienia. W programie da się przeprowadzić symulację poszczególnych czynności, jeszcze zanim robot wykona je przy taśmie produkcyjnej. Drugim sposobem na zaprogramowanie jest bezpośrednie uczenie – operator trzyma ramię i przesuwa je do każdej wymaganej pozycji, którą następnie zapisuje, używając przycisków na panelu wmontowanym w mechaniczne ramię (metoda służy do ustalania prostszych operacji).

rt visual box
(graf. Mitsubishi)

Rynek cobotów w 2025 roku będzie wart ponad 7 mld dolarów

Zgodnie z prognozami Market Data Forecast, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu globalnego rynku robotów współpracujących wyniesie w ciągu kilku lat 41,8%. To oznacza zwiększenie jego wartości z 981 mln dolarów w 2019 do 7,2 mld dolarów w 2025. Najczęściej z maszyn współpracujących korzystają firmy motoryzacyjne, a geograficznie – najwięcej takich urządzeń funkcjonuje w Europie i to ma się nie zmienić co najmniej do 2026 roku.

5G 6g Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór