Przejdź do treści

Jak działa Werk 56, czyli fabryka przyszłości z Sindelfingen?


  • Po 2,5 roku Mercedes doprowadził do finału budowę fabryki, która ma działać zgodnie z kluczowymi założeniami przemysłu 4.0.
  • Zakład położony na południu Niemiec, koło Stuttgartu, umożliwia elastyczną produkcję samochodów o różnej konstrukcji i rodzajach napędów.
  • Po fabryce jeździ 400 robotów AGV, a w produkcji pomaga cyfrowy ekosystem połączony siecią 5G.
  • Postawienie Werk 56 kosztowało 730 milionów euro.

Swoją fabrykę przyszłości, traktowaną jako modelową dla standardów przemysłu 4.0, Mercedes-Benz zaczął budować na początku 2017 roku. Factory 56 powstała na terenie dotychczasowego zakładu w Sindelfingen. Jak podkreśla Ergun Lümali, stojący na czele rady zakładowej, projekt został zapoczątkowany jeszcze kilka lat wcześniej:

Jako rada zawarliśmy w 2014 roku z kierownictwem umowę Zukunftsbild (wizja przyszłości – red.) Sindelfingen 2020+. Dzięki temu porozumieniu działaliśmy dalekowzrocznie w zakresie głównych tematów, takich jak przemysł 4.0, cyfryzacja i ergonomia oraz stworzyliśmy podstawy dla najnowocześniejszej produkcji motoryzacyjnej na świecie. W Fabryce 56, siedzibie nowej Klasy S, spełniamy własne wysokie standardy produkcji samochodów w dobrych warunkach pracy – mówi Lümali.

W Werk 56 ma być zatrudnionych 1500 osób (cały kompleks obsługuje 35 tysięcy). Na linii montażowej samochody da się ustawiać w wygodny dla pracowników sposób za pomocą obrotowych podestów górnych i ruchomych platform z możliwością regulacji wysokości.

MO360, 5G i TecLine

Nowa fabryka Mercedesa została zaprojektowana pod kątem inteligentnej produkcji – zakład korzysta z cyfrowego ekosystemu MO360 złożonego z aplikacji połączonych wspólnymi interfejsami. System przetwarza i udostępnia dane o produkcji w czasie rzeczywistym, integrując informacje z głównych procesów i systemów IT w sumie z ponad 30 fabryk koncernu. Werk 56 dysponuje wysokowydajnymi sieciami WLAN i 5G. Zastosowane w zakładzie aplikacje mają pozwolić na całkowite wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów, bez tego modelu fabryka zużywałaby 10 ton papieru rocznie. Maszyny funkcjonują w ramach internetu rzeczy, który spina nie tylko zakład w Sindelfingen, ale cały łańcuch wartości niemieckiej firmy. Ważną cechą nowego obiektu jest jego elastyczność – system montażowy składający się z dwóch TecLine pozwala składać samochody o różnej konstrukcji i układach napędowych. W jednym miejscu będą produkowane: sedan Klasy S z długim rozstawem osi, Maybach Klasy S i elektryczny EQS.

Werk 56 jak wieża Eiffla na 30 boiskach

2,5-roczna inwestycja koło Stuttgartu pochłonęła 730 milionów euro. Teren zakładu jest równy obszarowi 30 boisk piłkarskich – ma 220 tysięcy metrów kwadratowych. Budowa potrzebowała stali o wadze takiej jak wieża Eiffla w Paryżu – 6,4 tysiąca ton. W Werk 56 zainstalowano 12 tysięcy modułów fotowoltaicznych o mocy ponad 5 tysięcy megawatów szczytowych. Kilka miesięcy temu pisaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości także o inwestycjach Mercedesa w Polsce: fabrykach silników i baterii do aut elektrycznych w Jaworze na Dolnym Śląsku.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na