Jak działa Werk 56, czyli fabryka przyszłości z Sindelfingen?

  • Po 2,5 roku Mercedes doprowadził do finału budowę fabryki, która ma działać zgodnie z kluczowymi założeniami przemysłu 4.0.
  • Zakład położony na południu Niemiec, koło Stuttgartu, umożliwia elastyczną produkcję samochodów o różnej konstrukcji i rodzajach napędów.
  • Po fabryce jeździ 400 robotów AGV, a w produkcji pomaga cyfrowy ekosystem połączony siecią 5G.
  • Postawienie Werk 56 kosztowało 730 milionów euro.

Swoją fabrykę przyszłości, traktowaną jako modelową dla standardów przemysłu 4.0, Mercedes-Benz zaczął budować na początku 2017 roku. Factory 56 powstała na terenie dotychczasowego zakładu w Sindelfingen. Jak podkreśla Ergun Lümali, stojący na czele rady zakładowej, projekt został zapoczątkowany jeszcze kilka lat wcześniej:

Jako rada zawarliśmy w 2014 roku z kierownictwem umowę Zukunftsbild (wizja przyszłości – red.) Sindelfingen 2020+. Dzięki temu porozumieniu działaliśmy dalekowzrocznie w zakresie głównych tematów, takich jak przemysł 4.0, cyfryzacja i ergonomia oraz stworzyliśmy podstawy dla najnowocześniejszej produkcji motoryzacyjnej na świecie. W Fabryce 56, siedzibie nowej Klasy S, spełniamy własne wysokie standardy produkcji samochodów w dobrych warunkach pracy – mówi Lümali.

W Werk 56 ma być zatrudnionych 1500 osób (cały kompleks obsługuje 35 tysięcy). Na linii montażowej samochody da się ustawiać w wygodny dla pracowników sposób za pomocą obrotowych podestów górnych i ruchomych platform z możliwością regulacji wysokości.

(fot. Mercedes-Benz)

MO360, 5G i TecLine

Nowa fabryka Mercedesa została zaprojektowana pod kątem inteligentnej produkcji – zakład korzysta z cyfrowego ekosystemu MO360 złożonego z aplikacji połączonych wspólnymi interfejsami. System przetwarza i udostępnia dane o produkcji w czasie rzeczywistym, integrując informacje z głównych procesów i systemów IT w sumie z ponad 30 fabryk koncernu. Werk 56 dysponuje wysokowydajnymi sieciami WLAN i 5G. Zastosowane w zakładzie aplikacje mają pozwolić na całkowite wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów, bez tego modelu fabryka zużywałaby 10 ton papieru rocznie. Maszyny funkcjonują w ramach internetu rzeczy, który spina nie tylko zakład w Sindelfingen, ale cały łańcuch wartości niemieckiej firmy. Ważną cechą nowego obiektu jest jego elastyczność – system montażowy składający się z dwóch TecLine pozwala składać samochody o różnej konstrukcji i układach napędowych. W jednym miejscu będą produkowane: sedan Klasy S z długim rozstawem osi, Maybach Klasy S i elektryczny EQS.

(fot. Mercedes-Benz)

Werk 56 jak wieża Eiffla na 30 boiskach

2,5-roczna inwestycja koło Stuttgartu pochłonęła 730 milionów euro. Teren zakładu jest równy obszarowi 30 boisk piłkarskich – ma 220 tysięcy metrów kwadratowych. Budowa potrzebowała stali o wadze takiej jak wieża Eiffla w Paryżu – 6,4 tysiąca ton. W Werk 56 zainstalowano 12 tysięcy modułów fotowoltaicznych o mocy ponad 5 tysięcy megawatów szczytowych. Kilka miesięcy temu pisaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości także o inwestycjach Mercedesa w Polsce: fabrykach silników i baterii do aut elektrycznych w Jaworze na Dolnym Śląsku.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór