Przejdź do treści

ImpactCEE: Jak tworzyć strategie w czasach wielkiej niepewności?


  • Strategia powinna uwzględniać przede wszystkim to, czego nie należy robić.
  • Trzeba być czujnym wobec lęków i potencjału swoich pracowników oraz bacznie przyglądać się klientom, patrząc na nich jak na plemię.
  • Sens ma strategia wody, czyli szukanie nowych okazji, zamiast opierania działania na tym, co było.
  • Relacjonujemy poznańską konferencję ImpactCEE.

Jeden z paneli konferencji gospodarczo-technologicznej został zatytuowany „Jak tworzyć strategie w czasach wielkiej niepewności?” Piotr Voelkel ze School of Form odpowiadał, że sam stosuje tzw. strategię wody: Wpływam tam, gdzie można, staram się znaleźć tam, gdzie tworzą sie wolne przestrzenie. Strategia wody opiera się na patrzeniu przed siebie, a nie za siebie, jak robi wiele firm. W drugim wariancie zachowywalibyśmy się, jak wioślarz, który nie patrzy, gdzie płynie, tylko ciągle za siebie – argumentował Voelkel. Michał Grzybkowski z Beyond podkreślał, że przedsiębiorstwa często nie rozróżniają strategii od taktyki. Zdaniem panelisty, strategia powinna być odpowiedzią na pytanie, nie co robimy, ale czego na pewno nie robimy. Z kolei, jak akcentowała projektantka biżuterii, Anna Orska, szalenie ważna w zarządzaniu i myśleniu strategicznym jest czujność w odniesieniu do członków zespołu, obserwowanie ich niepokojów i potencjałów. Według menadżerki, należy także obserwować klientów jako plemię / społeczność, bo w chwiejnych momentach każdy biznes zależy od nich.

Cyberprzestępcza potęga

Gościem dyskusji pod hasłem „Jak skutecznie chronić cyberprzestrzeń? Ekonomiczne koszty cyberataków” był dyrektor generalny polskiego oddziału Della. Dariusz Piotrowski postawił tezę, że „branża” cyfrowych oszustów to dziś trzecia gospodarcza siła świata.

Parę lat temu zaczęliśmy liczyć ataki w setkach milionów, później w miliardach. Później zaczęliśmy liczyć zagrożenia, podając porównania do PKB innych krajów, najpierw małych, potem średnich. Dzisiaj przestępczość cyfrowa stanowi trzecie PKB na świecie – podkreślał Piotrowski. – To są całe przedsiębiorstwa, które działają w strukturalny sposób i zbierają wywiad o naszych firmach, znają ich struktury wewnętrzne i stosują również ataki psychologiczne. Lata temu nigdy byśmy nie przypuszczali, że struktury hakerskie będą tak dobrze znały nasze firmy. I myślę, że to jest miękkie podbrzusze, nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo zaawansowane struktury tam działają.

Cyfrowe kompetencje, AI i przemysł 5.0

Impact’22 w Poznaniu skupiał się też na inwestowaniu w cyfrowe kompetencje, rozwoju sztucznej inteligencji szanującej prawa człowieka oraz na przyszłości pracy kształtowanej przez SI. Gośćmi konferencji byli zarówno urzędnicy państwowi, jak premier Mateusz Morawiecki oraz minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, naukowcy – historyk i filozof, prof. Yuval Noah Harari oraz menadżerowie, m.in. Mats Gunnarsson, wiceprezes Scanii. Wśród ścieżek tematycznych Impactu znalazły się: zielona ekonomia, energetyka, sztuka zarządzania i przemysł 5.0 (o którym pisaliśmy już szerzej w portalu Platformy Przemysłu Przyszłości w kontekście definicji Komisji Europejskiej). Organizatorem wydarzenia była Fundacja Impact.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na