Forum robotyzacji: kształcenie pracowników i specjalistów od wdrożeń

  • Sierpniowe forum robotyzacji, czyli spotkanie przedstawicieli branży przemysłowej, dotyczyło rozwoju kompetencji zarówno aktualnych, jak i przyszłych pracowników.
  • Jednym z wątków dyskusji było uruchomienie eksperymentalnego Technikum Automatyki i Robotyki.
  • Reprezentanci firm i instytucji naukowych podkreślali konieczną współpracę między branżą edukacyjną i przedsiębiorcami.
  • Eksperci akcentowali także potrzebę certyfikowania zespołów prowadzących transformacyjne wdrożenia.
roboty w fabryce

W kolejnym spotkaniu wzięli udział przedstawiciele firm produkujących i dystrybuujących maszyny przemysłowe oraz instytucji, które promują edukację w zakresie automatyki i robotyki. Andrzej Soldaty, prezes Platformy Przemysłu Przyszłości, która jest inicjatorem powstania tej branżowej grupy, podkreślał, że rozwój kompetencji z dziedziny przemysłu 4.0, jest strategicznym elementem skutecznej transformacji cyfrowej firm.

W proces kształcenia powinni zaangażować się przedsiębiorcy

Dr Krzysztof Symela z Instytutu Technologii i Eksploatacji Sieci Badawczej Łukasiewicz zauważył, że kompetencje niestety szybko dezaktualizują się:

Edukacja formalna nigdy nie będzie nadążała za potrzebami rynku, co znaczy, że duże pole do popisu mają działania ze sfery pozaformalnej, czyli dostosowywanie umiejętności do wymogów konkretnych pracodawców – podkreślał ekspert.

Zawody związane z p4.0, których zapotrzebowanie na rynku krajowym wskazało Ministerstwo Edukacji Narodowej
(Pożądane rynkowo zawody związane z przemysłem przyszłości – graf. K. Symela na podst. danych MEN)

Dlatego istniejące systemy kształcenia i potwierdzania kwalifikacji trzeba oprzeć o badania prognoz dotyczących przemysłu 4.0. We wsparcie szkolenia zawodowego muszą zaangażować się pracodawcy, szkoły, uczelnie i państwo, bo to ułatwi inwestowanie w ludzi oraz dzielenie się wiedzą. Według Krzysztofa Symeli powinna powstać sektorowa rada ds. kompetencji, czyli oddolna inicjatywa umożliwiająca przedsiębiorcom oddziaływanie na kształt programów nauczania, a także aktualizująca zapotrzebowanie rynku.

Eksperymentalne Technikum Automatyki i Robotyki

Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna i Uniwersytet Łódzki przeprowadziły badania na temat zawodów potrzebnych z perspektywy pracodawców – okazało się, że firmy najchętniej zatrudniałyby automatyków i robotyków. Taki kierunek prowadzą uczelnie, jednak nie było odpowiednika w szkołach średnich, dlatego ŁSSE i Politechnika Łódzka przygotowały podstawę programową zawodu technik automatyki i robotyki. Na tej podstawie organizacje dostały zgodę na uruchomienie eksperymentalnego technikum, a organem prowadzącym szkołę została Strefa Edukacji, w której udziały mają m.in.: Miele, Ceramika Tubądzin oraz Delia Cosmetics. Zaangażowanie przedsiębiorców pokazuje, że nowy zawód jest potrzebny w różnych branżach.

Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi

Technikum Automatyki i Robotyki to wyjątkowa szkoła, która pozwoli Ci zdobyć zawód przyszłości. Zobacz co czeka na naszych uczniów 🎥

Opublikowany przez Technikum Automatyki i Robotyki Czwartek, 14 maja 2020

Cel placówki (zajęcia prowadzą w niej naukowcy z politechniki) to umożliwienie młodzieży szybkiego wejścia na rynek pracy i ułatwienie dalszego rozwoju (m.in. na studiach). Program Technikum Automatyki i Robotyki przewiduje 2-miesięczne praktyki zawodowe i staże zagraniczne. Szkoła średnia w Łodzi rocznie będzie przygotowywała około 40 absolwentów. Wiesława Zewald, prezes Strefy Edukacji, zaznaczyła, że w planach jest nauka kolejnych zawodów. Jak zauważył Artur Wojewoda, prezes Yaskawa Polska, firmy wymagają od pracowników umiejętności programowania robotów różnych producentów. Grzegorz Granosik z Politechniki Łódzkiej wyjaśnił, że uczelnia dysponuje kilkunastoma rodzajami maszyn i młodzież po treningu na nich, szybko przyswoi obsługę nawet wcześniej nieznanych urządzeń.

Rola ZSK

O Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, który polega na połączeniu kształcenia w szkołach, na kursach i w firmach, przypominał Ziemowit Socha z Instytutu Badań Edukacyjnych. Za pomocą ZSK absolwenci i pracownicy mogą potwierdzać zdobyte umiejętności w instytucjach certyfikujących. Na opisy kwalifikacji mają wpływ pracodawcy, związki zawodowe oraz branża edukacyjna. Dobrym przykładem, zdaniem Sochy, są charakterystyki umiejętności związanych z automatyzacją przemysłu przygotowane we współpracy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną i Stowarzyszeniem Bydgoski Klaster Przemysłowy.

(Główna idea ZSK – graf. Z. Socha)

Kształcenie zespołów

Andrzej Garbacki, przedstawiciel firmy ASTOR i DIH-u hub4industry z Krakowa, zaznaczył, że to nie pojedynczy ludzie wprowadzają systemy robotyki, a zespoły, bo jedna osoba zwykle nie ma wszystkich potrzebnych kwalifikacji. Czasem firmy, które chcą się robotyzować, po pierwszym etapie zatrzymują działania, bo nie osiągają celów biznesowych, a dzieje się tak z powodu współpracy z niekompetentnymi zespołami wdrażającymi. Według Garbackiego, tutaj również przydałby się system certyfikacji grup specjalistów odpowiedzialnych za transformacyjne projekty.

Forum robotyzacji w lipcu

Na poprzednim spotkaniu, które także relacjonowaliśmy w serwisie, przedstawiciele branży omawiali dobre praktyki dotyczące propagowania robotyzacji. Krzysztof Walas z Politechniki Poznańskiej opowiadał o Europejskim Tygodniu Robotyki i specjalistycznych zajęciach prowadzonych w ramach projektu „Czas zawodowców BIS”. Natomiast Jarosław Panasiuk z Wojskowej Akademii Technicznej przybliżał przebieg zajęć z wirtualnego modelowania układów, a Janusz Jakiela z KUKA zaprezentował system Student Basic do szkolenia nauczycieli.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór