Elon Musk zapowiada produkcję futurystycznego Cybertrucka i autonomicznej ciężarówki Tesli Semi

  • Amerykański koncern motoryzacyjny rozpocznie w tym roku budowę kolejnej fabryki, tym razem w Teksasie.
  • Poza nowym pickupem i elektryczną ciężarówką bez kierowcy – w zakładzie będą produkowane także Model 3 i Model Y.
  • Sprawdzamy przy okazji, co dzieje się na budowie zakładu Giga Berlin, gdzie Tesla rozmawia z protestującymi ekologami.

Nowa fabryka powstanie w Austin w Teksasie, inwestycja o planowanej powierzchni około 37-46 hektarów jest warta 1,1 miliarda dolarów (4,2 miliarda złotych). Budowa kolejnej Gigafactory rozpocznie się w tym roku, Tesla planuje produkować tam futurystyczny pickup o nazwie Cybertruck oraz elektryczną ciężarówkę Teslę Semi. Poza premierowymi konstrukcjami z Austin będą wyjeżdżały jeszcze Model 3 i Model Y. Elon Musk zapowiada w zakładzie zatrudnienie 5000 osób, tereny fabryki, wcześniej górnicze, mają zostać udostępnione do zwiedzania.

Gigafactory Nevada
(Gigafactory w Newadzie – fot. Wikipedia)

Cybertruck raczej nie w Europie

O napędzanym prądem pickupie amerykański miliarder wspominał w 2012 roku, a pierwszy egzemplarz zaprezentował siedem lat później. Cybertruck, zależnie od wersji, na jednym ładowaniu pokona odległość 400 lub 800 kilometrów i przetransportuje ładunek o wadze 1,7 tony. Karoseria o ostrych kątach zostanie wykonana z wytrzymałej stali nierdzewnej. Start produkcji pickupa jest planowany na 2021 rok, ale Tesla już przyjmuje zamówienia, których liczba sięga 700 tysięcy. Cybertruck ma jednak małe szanse, aby pojawić się w Europie, przynajmniej w obecnej postaci. Według ekspertów, o homologację na Starym Kontynencie będzie trudno z powodu braku lusterek, budowy świateł, a przede wszystkim konstrukcji nadwozia: stalowe poszycie i ostre krawędzie mogą okazać się groźne w razie zderzenia z innym autem lub potrącenia pieszego.

Tesla Semi, czyli autonomiczny ciągnik siodłowy

Pierwsza wzmianka o elektrycznej ciężarówce pojawiła się w strategii Tesli w 2016 roku, w 2018 przeprowadzono tygodniowe testy autonomicznego pojazdu (jeździł w eskorcie). Tesla Semi będzie produkowana w dwóch wariantach, o zasięgu 480 i 800 kilometrów. Kabina ma płaską podłogę, a w droższej wersji wyższy dach i miejsce sypialne, nad tylnymi osiami konstruktorzy umieścili cztery silniki z Modelu 3 – producent przekonuje, że nawet gdy dwa z nich przestaną działać, Semi zachowa i tak wyższą wydajność niż pojazdy z napędem diesla. Najwyższa prędkość osiągana przez ciężarówkę to 104 km/h. Cena akcji Tesli przekroczyła 1000 dolarów po tym, jak do mediów trafił list Muska do pracowników, w którym menadżer podkreśla, że czas ruszyć z masową produkcją modelu.

Co z Teslą w Niemczech?

Tymczasem, mimo wcześniejszych protestów ekologów, trwa budowa zakładu w Grünheide, o której pisaliśmy w Platformie Przemysłu Przyszłości w listopadzie. 15 lipca Musk pokazał wizualizację fabryki nazwanej Giga Berlin.

Tesla zapewnia, że pandemia nie opóźni prac, linie produkcyjne mają zacząć pracować w przyszłym roku. W pierwszej kolejności 12 tysięcy osób zatrudnionych w niemieckim zakładzie zajmie się Modelem Y. W odpowiedzi na skargi działaczy z Zielonej Ligi Brandenburgii dotyczące karczowania lasu pod fabrykę koncern obiecał sadzenie drzew na terenie trzykrotnie większym niż obszar Giga Berlin. Ponadto Tesla zapowiedziała stworzenie rozwiązania umożliwiającego oszczędzanie wody w halach.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór