Technologia nazywa się „Vehicle to Grid”. Polega na możliwości zarówno uzupełniania akumulatora pojazdu, jak i oddawania energii z baterii z powrotem do sieci. Budowa Charging Park w Bolechowie koło Poznania kosztowała 10 mln zł.
Spółka Solaris Bus & Coach oddała do użytku dwie inwestycje o sumarycznej wartości 80 mln zł. Pierwsza z nich to stacja ładowania pojazdów elektrycznych, oparta o rozwiązanie V2G. Chodzi o dwukierunkowy przepływ prądu między autobusem a siecią elektroenergetyczną. Wiceprezes firmy, Dariusz Michalak, cytowany przez serwis Obserwator Logistyczny podkreśla, że podobną technologią dysponuje niewielu producentów w Europie:
– Mamy możliwość przekazywania energii z rozładowywanego pojazdu do sieci. Albo ładujemy nią drugi autobus, albo wykorzystujemy ją w fabryce – nie marnujemy tej energii.
Charging Park i wodór
Charging Park w Bolechowie to osiem stanowisk, które pozwalają ładować autobusy elektryczne, trolejbusy oraz pojazdy na wodór. Zresztą w kolejnych planach Solarisa jest hala do produkcji właśnie autobusów wodorowych. Obiekt ma kosztować 20 mln zł. Spółka zapowiada również powstanie hali serwisowej z centrum szkoleniowym. Tu wartość inwestycji ma zamknąć się w kwocie 30 mln zł.
Centrum magazynowe
Razem ze stacją ładowania firma spod Poznania otworzyła także halę magazynową o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych. Centrum, warte 70 mln zł, powstało blisko fabryki, co Dariusz Michalak podkreśla, jako bardzo istotny aspekt: Wcześniej mieliśmy różne lokalizacje, to nie pomagało w codziennych operacjach. Obecnie mamy pięciokrotnie większą powierzchnię magazynową. Jak dodaje prezes Solarisa, Javier Calleja, hala i stacja zostały zbudowane w czasie kryzysu: Obie inwestycje otwieramy w szczególnym dla naszej branży momencie. Doświadczamy trudności związanych z dostawami, z inflacją. Ale patrzymy długofalowo, w przyszłość – zaznacza szef firmy dostarczającej na polski i międzynarodowy rynek nowoczesne autobusy cytowany przez Obserwatora Logistycznego. Spółka funkcjonuje od 25 lat i w tym czasie wprowadziła na rynek ponad 20 tysięcy pojazdów.
fot. główne: solarisbus.com