Przejdź do treści

Cyfryzacja firm i ekosystem przemysłu 4.0 na kongresie MIT Sloan


  • Firmy planujące digitalizację mogą liczyć na pomoc sieci Hubów Innowacji Cyfrowych.
  • Pandemia sprawiła, że przedsiębiorstwa częściej zwracają uwagę na poprawę zwinności operacyjnej.
  • Relacjonujemy III Kongres MIT Sloan Management Review Polska.

O ekosystemie przemysłu 4.0 w Polsce opowiedział Dawid Solak, członek zarządu Platformy Przemysłu Przyszłości, wspieranej m.in. przez Regionalne Rady Przemysłu Przyszłości, tj. zespoły przedsiębiorców, naukowców i samorządowców, a także krajową sieć Hubów Innowacji Cyfrowych:

Przedsiębiorcy, którzy chcą przeprowadzić transformację i wdrożyć rozwiązania przemysłu 4.0 otrzymają w DIH-ach kompleksowe wsparcie w zakresie edukacji, diagnozy dojrzałości cyfrowej oraz przygotowania „mapy drogowej”, czyli poradnika z kolejnymi krokami niezbędnymi do wprowadzenia zmian – wyjaśniał. – Huby pomagają też w pilotażach i wskazują konkretne instrumenty pomocne w finansowaniu transformacji – uzupełnił i przypomniał, że niedługo sieć DIH-ów działających w Polsce powiększy się o europejskie ośrodki.

Podczas wystąpienia Dawid Solak mówił o niedawno uruchomionym przez PPP serwisie e-learningowym, a także o Nawigatorze finansowym przygotowanym dla przedsiębiorców, którzy szukają informacji o mechanizmach finansowania innowacyjnych przedsięwzięć.

Nowy powód zmian

Transformację cyfrową należy rozpatrywać jako zbiór rozwiązań ułatwiających kreowanie wartości odpowiedniej dla danej firmy – podkreślała Katarzyna Nosalska. W czasie debaty poświęconej cyfryzacji ekspertka PPP zaznaczyła, że w Polsce coraz więcej przedsiębiorstw wchodzi w etap 3.0, czyli wdraża rozwiązania z zakresu automatyzacji i robotyzacji, a epidemia COVID-19 zmieniła priorytety menadżerów:

Bardzo ciekawym zjawiskiem spowodowanym pandemią jest zmiana motywów wdrażania strategii 4.0. Na ogół firmy stawiały na priorytet zmniejszenia kosztów i zwiększenia produktywności. Jednak, jak wskazują badania, w pandemii zaczęły coraz częściej zwracać uwagę na poprawę zwinności operacyjnej w całym przedsiębiorstwie i łańcuchu dostaw – tłumaczyła Nosalska.

Liderzy muszą cyfryzować

Temat wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach poruszała też Dominika Bettman, prezes Siemens Polska. Przekonywała, że przedsiębiorstwa powinny elastycznie dostosowywać się do warunków:

Rolą liderów na poszczególnych rynkach jest uprzedzanie trendów, a więc kreowanie ich. To oznacza zastosowanie takich technologii jak sztuczna inteligencja czy przemysłowy internet rzeczy, a także wykorzystanie danych. Trzeba zwracać uwagę, że użycie musi być adekwatne do rozwoju przedsiębiorstwa i pasować do tego, co firma zdążyła stworzyć w poprzednich cyklach funkcjonowania – tłumaczyła Bettman.

Rozwój cyfrowych usług

Ekspert Krajowej Izby Rozliczeniowej, Michał Pierzgalski, opowiedział o rozwoju profilu zaufanego i usług, które na nim bazują:

Pierwsza fala ogromnego zainteresowania profilem zaufanym była związana z programem 500+, gdzie wiele osób musiało złożyć w krótkim czasie wnioski o przyznanie świadczenia. Papierowo byłoby to nie do zrobienia – podkreślał specjalista. – Na szczęście narzędzie istniało już wtedy i wystarczyło dodać do niego pewne elementy, by elektronicznie obsłużyć sprawy związane z programem. To przyczyniło się do wzrostu popularności profilu zaufanego, którym kilka lat temu posługiwało się około miliona osób. Dziś liczba użytkowników to 9 milionów.

Przywództwo charyzmatyczne

Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, prof. Piotr Wachowiak, akcentował znaczenie mądrych liderów w firmach:

Obecnie coraz częściej mówi się o przywództwie charyzmatycznym. W jego centrum jest człowiek, pracownik, o którego trzeba zadbać, porozmawiać z nim, poznać jego potrzeby. Oczywiście musi to być charyzma połączona z kompetencjami.

Szef Asseco Enterprise Solutions, Rafał Kozłowski, podkreślał istotność kooperacji ludzi i maszyn:

Wszyscy mówimy o uczeniu maszynowym, sztucznej inteligencji i innych nowinkach technologicznych. Jednak mało kto wchodzi w temat głębiej i dostrzega, że prawdziwą wartość daje dopiero współpraca pracowników z technologiami cybernetycznymi.

Wirtualny Kongres MIT Sloan Management Review Polska

Podczas dwudniowego spotkania eksperci poruszali tematy doświadczenia pracowników, kultury organizacji oraz zagadnienia dotyczące komputerów kwantowych i ich zastosowań. Przedstawicielka firmy IBM, Anna Topol, mówiła o tym, jak sztuczna inteligencja radzi sobie z rozpoznawaniem obrazów, natomiast Jarosław Gracel z ASTOR-a przybliżał koncepcję cyfrowego bliźniaka. Pierwszy dzień wydarzenia zakończyło ogłoszenie laureatów konkursu pt. Mistrz Innowacyjnej Transformacji. Nagrodzone organizacje to m.in.: producent oprogramowania Transition Technologies PSC, sieć sklepów Żabka, a także firma technologiczna Sidly, która opracowała zdalny system dla osób wymagających stałej opieki medycznej.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na