Automatyzacja, miliony i ambitny plan producenta AGD

  • Amica zakłada, że do 2023 roku znajdzie się w pierwszej trójce europejskich producentów w swojej branży.
  • Firma planuje inwestycje o wartości pół miliarda złotych. Połowa tej kwoty zostanie przeznaczona na nowoczesne rozwiązania.
  • O strategii HIT 2023 organizacja mówiła w trakcie konferencji Amica 4.0.

Grupa do końca 2023 roku wyda na cyfryzację i automatyzację 250 mln złotych, to 49 proc. wszystkich planowanych przez firmę w tym czasie inwestycji. Większość kwoty, ok. 145 mln, pochłonie automatyzacja procesów. Jak zaznacza Michał Rakowski, członek zarządu Amiki, celem jest poszerzenie zasięgu funkcjonowania przedsiębiorstwa. W 2020 roku spółka przeznaczy na rozwój 100 mln złotych, wśród założeń są m.in. wzrost produkcji i sprawna dystrybucja towarów do klientów. Firma wśród wielu artykułów gospodarstwa domowego sprzedaje lodówki, pralki, kuchenki mikrofalowe, zmywarki, płyty indukcyjne, odkurzacze, a także tostery, ekspresy do kawy i chłodziarki do wina.

(Najnowsze zapowiedzi spółka przedstawiła podczas konferencji Amica 4.0 – fot. Grupa Amica)

Nie tylko produkcja – automatyzacja również w marketingu i księgowości

Robert Stobiński, który zajmuje się transformacją cyfrową w przedsiębiorstwie z Wronek, przypomina, że aktualne działania są częścią strategii HIT 2023 przyjętej 6 lat temu:

Pod koniec ubiegłego roku doprecyzowaliśmy niektóre wcześniejsze założenia, w tym plan cyfryzacji oraz wartość inwestycji. Przez szybki rozwój chcemy do lata 2023 roku stać się jednym z trzech czołowych producentów sprzętu AGD w Europie. Nasze rozumienie cyfryzacji wyróżnia to, że ma ona dotyczyć wszystkich obszarów funkcjonowania Grupy – dodaje menadżer. Jak wyjaśnia Stobiński, prace są dwutorowe, z jednej strony obejmują marketing, zarządzanie danymi i księgowość, a z drugiej – transformację produkcji, czyli robotyzację i automatyzację procesów w fabryce.

Magazyn wysokiego składowania

Jednym z przeprowadzonych już działań w ramach strategii Grupy Amica była budowa automatycznego magazynu wysokiego składowania, który powstał w 2017 roku. Budynek został przygotowany pod kątem podwojenia produkcji, czyli jednego z celów HIT 2023. Magazyn ma niemal 47 m wysokości i powierzchnię 6300 mkw, wewnątrz jest miejsce dla 26 tys. palet i 230 tys. urządzeń AGD. Wszystkimi czynnościami zarządza jedna osoba – umożliwia to system prowadnic, dzięki którym palety ze sprzętem są podnoszone specjalnymi widłami i układane na kilku poziomach.

5G 6G Agile AI AR Automatyzacja Big data Blockchain Cloud computing Cyberbezpieczeństwo Digital twin DIH Dojrzałość cyfrowa Drony Druk 3D Edge computing Egzoszkielety Energetyka Fabryka przyszłości Finansowanie Fotowoltaika GOZ Human augmentation ICT IIoT Konkursy Koronawirus Logistyka ML Motoryzacja MŚP NCBR PPP Pracownicy 4.0 Prawo Przemysł 4.0 R&D Roboty Startupy VR Wodór