Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, branże niebieskiej gospodarki, tj. przemysł i sektory związane z oceanami, morzami i wybrzeżami, muszą zmniejszyć swój wpływ na środowisko, poprzez rozwój morskiej energetyki wiatrowej, dekarbonizację transportu morskiego i ekologizację portów. Jaki wynika z komunikatu instytucji, turystyka przybrzeżna i morska oraz rybołówstwo i akwakultura zostały poważnie dotknięte skutkami pandemii COVID-19, ale energia pozyskiwana z fal i pływów, produkcja alg, rozwój innowacyjnych narzędzi połowowych lub odbudowa ekosystemów morskich stworzą nowe zielone miejsca pracy i przedsiębiorstwa w niebieskiej gospodarce.
![błękitny ocean](/uploads/2020/02/AdobeStock_67072330-1000x750.jpeg)
Zielona energia i ochrona różnorodności biologicznej
Według instytucji energia oceanów, np. wiatrowa i termiczna, mogłaby wytwarzać jedną czwartą prądu w UE w 2050 roku. Obecnie z pływów i fal pochodzi 13 MW, brukselscy urzędnicy zakładają, że za dekadę będzie to 1 GW, a za 30 lat – 40 GW. Z kolei morskie siłownie wiatrowe na koniec tego okresu mają wytwarzać 300 GW. KE chce zmienić normy dotyczące projektowania narzędzi połowowych, recyklingu statków i likwidacji platform morskich oraz działania zmniejszające zanieczyszczenie plastikiem. Działania mają ochronić 30% obszaru morskiego UE i powstrzymać utratę bioróżnorodności. W latach 2009–2017 produkcja CO2 w sektorze rybołówstwa i akwakultury spadła o 29%, ale wciąż potrzeba zmniejszania wpływu połowów na środowisko morskie. W planach są również: rozwój zielonej infrastruktury na obszarach przybrzeżnych i zapewnienie zrównoważonej produkcji żywności. Jak tłumaczy wiceprzewodniczący wykonawczy ds. EZŁ, Frans Timmermans, zdrowe oceany są warunkiem dobrze prosperującej niebieskiej gospodarki.
![](/uploads/2021/05/GettyImages-1213725304-1000x666.jpg)
Powody zmian
Międzynarodowa Organizacja Morska wyliczyła, że transport morski odpowiada za emisję 940 milionów ton dwutlenku węgla rocznie czyli około 2,5% gazów szklarniowych na świecie. W ubiegłym roku organizacja wprowadziła limity zawartości siarki, przez co jednostki pływające poszukują coraz mniej emisyjnych źródłach energii. Jeśli chodzi o zanieczyszczenia, według WWF 54% gatunków morskich znajdujących się w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych IUCN zostało dotkniętych problemem odpadów morskich.
Zielony ład i niebieska gospodarka
Europejski Zielony Ład to strategia UE mająca na celu bardziej efektywne wykorzystanie zasobów, przejście na czystą gospodarkę o obiegu zamkniętym, przeciwdziałanie utracie różnorodności biologicznej i zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń. Zgodnie z EZŁ, do 2050 roku Europa stanie się kontynentem neutralnym dla klimatu za sprawą m.in. inwestycji w technologie przyjazne dla środowiska, obniżenia emisyjności sektora energii i zapewnienia większej efektywności energetycznej budynków. Członkowie KE tłumaczą, że dla celów Zielonego Ładu i zapewnienia ekologicznej odbudowy po pandemii niezbędne są zmiany w sektorze niebieskiej gospodarki, która obecnie zapewnia 4,5 miliona miejsc pracy i osiąga obroty w wysokości 650 miliardów euro. W projekty dotyczące morskiej energii wiatrowej czy rozwoju portów i czystej żeglugi Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) zainwestował ponad 1,4 miliarda euro.