Czym jest samoocena dojrzałości cyfrowej?
Samoocena jest badaniem mającym na celu określenie stanu dojrzałości cyfrowej organizacji, pokazanie obszarów i zakresu możliwych zmian w kierunku podniesienia poziomu jej cyfryzacji. Ich wprowadzanie pozwoli na przejście do kolejnego etapu rozwoju na drodze do rozwiązań przemysłu 4.0.
Narzędzie zostało zbudowane z uwzględnieniem kluczowych aspektów rozwoju i umożliwia identyfikację poziomu cyfryzacji w kilkunastu wymiarach. Podstawowy zestaw pytań – uniwersalny, niezależnie od branży i specyfiki organizacji – podzielony jest wg poniższych kategorii.
Badane kategorie
Strategia cyfryzacji na poziomie biznesowym
Pytania tego wymiaru mają na celu uchwycenie ogólnego stanu strategii cyfryzacji w badanej organizacji z perspektywy biznesowej. Uwzględniono tu inwestycje (realizowane lub planowane) w cyfryzację w podziale na obszary biznesowe, a także gotowość do rozpoczęcia cyfrowej podróży, która może wymagać działań organizacyjnych i ekonomicznych, dotąd nieprzewidzianych.
Zarządzanie danymi i łączność
Wymiar ten obejmuje sposoby w jakie dane są przechowywane cyfrowo, organizowane, udostępniane na połączonych urządzeniach (komputerach itp.) oraz używane do celów biznesowych z uwzględnieniem ich ochrony za pomocą schematów cyberbezpieczeństwa.
Cyfryzacja zorientowana na człowieka
Ten wymiar dotyczy tego w jaki sposób pracownicy są przygotowywani, angażowani i wspierani dzięki rozwiązaniom cyfrowym, a ich warunki pracy poprawiają się w celu zwiększenia ich wydajności i dobrostanu.
Gotowość cyfrowa
Wymiar gotowości cyfrowej zapewnia ocenę obecnego stopnia użycia technik cyfrowych (zarówno podstawowych, jak i bardziej zaawansowanych), która jest ważna zarówno w organizacjach produkcyjnych, jak i usługowych.
Automatyzacja i sztuczna Inteligencja
Ten wymiar bada poziom automatyzacji i inteligencji wspomaganych środkami cyfrowymi osadzonymi w procesach biznesowych.
Zielona cyfryzacja
Wymiar ten ukazuje zdolność organizacji do przystąpienia do cyfryzacji w ujęciu długofalowym, odpowiedzialnie i z dbałością o ochronę oraz zrównoważone użycie zasobów naturalnych i środowiska (ostatecznie zdolność do budowania na tym przewagi konkurencyjnej).
Metodyka i uwagi
Zestaw pytań podstawowych jest zbieżny z kwestionariuszem Komisji Europejskiej Digital Maturity Assessment (DMA), który pozwala EDIHom mierzyć poziom cyfryzacji w organizacjach (MŚP lub organizacji sektora publicznego) i zapewnić ustrukturyzowaną ścieżkę do cyfrowej transformacji i dojrzałości.
DMA Tool | European Digital Innovation Hubs Network (europa.eu)
W ankiecie występują również pytania dodatkowe, pozwalające szczegółowo spozycjonować obecne w badanej organizacji rozwiązania na tle standardów cyfryzacji w sektorach produkcyjnym, handlowym czy logistycznym i transportowym. Metodologia badania oraz pytania kierowane do przedsiębiorców różnych sektorów w ramach prac metodologicznych zostały zawarte w załączniku.