Wirtualna rzeczywistość

Definicja

Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia umożliwiająca tworzenie w pełni immersyjnych, trójwymiarowych środowisk cyfrowych, z którymi użytkownik może wchodzić w interakcje za pomocą specjalistycznego sprzętu, takiego jak gogle VR, kontrolery ruchu oraz sensory. VR symuluje obecność w wirtualnym świecie, co pozwala na realistyczne doświadczenie przestrzeni i interakcji w środowisku cyfrowym. W kontekście Przemysłu 4.0, VR znajduje zastosowanie w szkoleniach pracowników, symulacjach produkcyjnych, projektowaniu produktów oraz wizualizacji procesów, umożliwiając zmniejszenie kosztów i ryzyka oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

    Podstawowe rodzaje

    • Wirtualna rzeczywistość (VR) – całkowicie wirtualne, cyfrowe środowisko. Pełne zanurzenie w wirtualnej rzeczywistości.
    • Rzeczywistość rozszerzona (AR) – świat rzeczywisty z elementami świata wirtualnego. Świat rzeczywisty wzbogacony o wirtualne obiekty, elementy i informacje.
    • Rzeczywistość mieszana (MR) – połączenie świata rzeczywistego ze światem wirtualnym. Obustronne interakcje pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym.

    Główne role

    • Szkolenia i symulacje: VR umożliwia bezpieczne szkolenie pracowników w realistycznych warunkach, symulując sytuacje kryzysowe, procedury produkcyjne oraz skomplikowane operacje techniczne.
    • Projektowanie i prototypowanie: VR pozwala inżynierom i projektantom na tworzenie i testowanie cyfrowych prototypów produktów w pełnej skali, co skraca czas projektowania i umożliwia szybsze wdrażanie poprawek.
    • Wizualizacja danych: Dzięki VR, skomplikowane dane i procesy mogą być przedstawiane w przestrzeni trójwymiarowej, co ułatwia ich analizę, monitorowanie oraz podejmowanie decyzji.
    • Spotkania i współpraca zdalna: VR umożliwia tworzenie wirtualnych przestrzeni pracy, w których zespoły mogą spotykać się i współpracować w czasie rzeczywistym, niezależnie od lokalizacji.

    Podstawowe elementy

    • Gogle VR: Urządzenie wyświetlające obraz trójwymiarowy, które całkowicie otacza pole widzenia użytkownika, umożliwiając pełne zanurzenie w wirtualnym środowisku. Gogle VR są wyposażone w wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości oraz czujniki śledzące ruch głowy.
    • Kontrolery ruchu: Urządzenia, które pozwalają użytkownikowi na interakcję z obiektami w wirtualnym świecie. Kontrolery wyposażone są w przyciski, joysticki oraz sensory ruchu, które śledzą położenie i gesty rąk użytkownika.
    • Śledzenie ruchu: System, który monitoruje pozycję użytkownika oraz jego ruchy w przestrzeni. Śledzenie może być realizowane przez kamery zewnętrzne (outside-in tracking) lub sensory wbudowane w gogle VR (inside-out tracking).
    • Silnik graficzny VR: Oprogramowanie do tworzenia i renderowania środowisk VR. Silniki graficzne, takie jak Unity i Unreal Engine, pozwalają na budowanie interaktywnych i realistycznych środowisk 3D.
    • System audio przestrzennego: Technologia dźwięku przestrzennego, która dostosowuje dźwięk do pozycji użytkownika, co zwiększa realizm i immersję w wirtualnym środowisku.
    • Haptyka: Systemy haptyczne, takie jak rękawice VR, umożliwiają użytkownikom odczuwanie fizycznych wrażeń w wirtualnym świecie, co zwiększa realizm interakcji z obiektami.

    Mechanizm działania

    • Generowanie środowiska 3D: Na podstawie projektu środowiska VR, silnik graficzny renderuje realistyczne obrazy w trójwymiarze. Środowisko VR może być stworzone od podstaw lub bazować na rzeczywistych obiektach przy użyciu technologii skanowania 3D.
    • Wyświetlanie obrazu i śledzenie ruchu: Gogle VR wyświetlają obraz dopasowany do ruchów głowy użytkownika, co pozwala na swobodne rozglądanie się po wirtualnym świecie. System śledzenia ruchu analizuje zmiany pozycji głowy i ciała, aby odpowiednio dostosować obraz.
    • Interakcja z otoczeniem: Użytkownik może wchodzić w interakcje z wirtualnymi obiektami za pomocą kontrolerów ruchu, które przesyłają informacje o położeniu i gestach do systemu VR. W zaawansowanych aplikacjach stosuje się systemy haptyczne, które umożliwiają odczuwanie wrażeń dotykowych.
    • Symulacja dźwięku przestrzennego: Systemy VR wykorzystują technologię dźwięku przestrzennego, która dostosowuje dźwięki do ruchów i pozycji użytkownika, co pozwala na realistyczne doświadczenie środowiska.
    • Przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym: VR często wymaga przetwarzania dużej ilości danych w czasie rzeczywistym, co umożliwia użytkownikowi płynne i realistyczne doznania. Proces ten obejmuje renderowanie grafiki, śledzenie ruchu i analizę interakcji użytkownika.
    • Zastosowanie praktyczne: Wirtualne środowisko VR może być stosowane do szkoleń, testowania prototypów, wizualizacji danych lub zdalnej współpracy. VR jest wykorzystywane w takich branżach jak produkcja, architektura, edukacja oraz medycyna.