Zastosowanie technologii
Woma Knajdek Meble Sp. z o.o.
Produkcja mieszkalnej łodzi motorowej jest przedsięwzięciem skomplikowanym, długotrwałym i kosztownym. Wymaga przygotowania wielu elementów i podzespołów, które są magazynowane w wielu miejscach, w zależności od ich przeznaczenia. W procesie produkcyjnym brakowało kontroli nad obiegiem podzespołów, ich pobieraniem na konkretną łódź, co w efekcie przynosiło częste pomyłki. Dostawy materiałów realizowano niekiedy dopiero wtedy, gdy zauważono braki na magazynie, przez co zdarzały się długie przestoje w produkcji. Zarządzający firmą nie mieli dostępu do danych odnośnie czasu poświęconego przez pracowników na wykonanie danego zadania lub modułu łodzi. Dokumentację przechowywano w formie papierowej, co utrudniało procesy późniejszego serwisowania łodzi i obsługi ewentualnych reklamacji. Powyższe ryzyka powodowały brak kontroli rentowności produkcji i możliwe błędy w planowaniu przyszłych realizacji.
Zdecydowano się na wdrożenie systemu do zarządzania produkcją Proton. Zaczęto od rejestrowania czasu obecności pracowników. Następnie pracownicy produkcyjni oraz biurowi rozpoczęli raportowanie swojego czasu poświęconego na czynności i zadania związane z konkretną łodzią. W tym czasie trwały prace nad organizacją magazynu – wydzielono pomieszczenia magazynowe oraz miejsca w magazynie. Oznaczono półki i regały kodami QR, co przy wykorzystaniu czytnika kodów pozwoliło szybko zidentyfikować towar. Każde przyjęcie i wydanie materiału od tego momentu było rejestrowane w systemie pod konkretną łódź. Rozpisano w systemie cały schemat budowy houseboat i rozpoczęto ewidencjonowanie zamówień sprzedażowo-produkcyjnych.
Dzięki wdrożeniu zmian, firma jest w stanie lepiej zarządzać procesami produkcyjnymi. Na bieżąco kontroluje czas pracy pracowników. Kolejne realizacje łodzi są planowane z wyprzedzeniem, materiały są zamawiane na czas i w odpowiedniej ilości. Zminimalizowano ryzyko wystąpienia pomyłki podczas wydawania podzespołów do montażu. Dokumentacja wykonawcza przechowywana jest w formie elektronicznej, dzięki czemu serwis i obsługa posprzedażowa działają sprawniej. Firma poprawiła rentowność produkcji, co przełożyło się na większe zadowolenie jej klientów, a także pracowników.
Dworcowa 25, 77-317 Wierzchowo-Dworzec