Spawanie laserowe  

łączenie materiałów

przemysł motoryzacyjny, stoczniowy

Spawanie wiązką laserową to proces spawania, w którym dwa metalowe elementy są łączone za pomocą lasera. Wiązki laserowe są kierowane do wnęki między dwoma łączonymi elementami metalowymi. Ich energia jest wystarczająca do tego, aby po uderzeniu w metalowe elementy zostało wytworzone ciepło, które topi materiał z dwóch metalowych elementów i wypełnia wnękę. Po schłodzeniu między dwoma elementami powstaje mocna spoina.
Jest to bardzo wydajny proces spawania, który można łatwo zautomatyzować za pomocą maszyn zrobotyzowanych. Ta technika spawania jest najczęściej stosowana w przemyśle motoryzacyjnym.

  • wysoka jakość spoin
  • łatwa automatyzacja i robotyzacja
  • nie jest wymagana elektroda
  • możliwość spawania w trudno dostępnych miejscach
  • możliwość spawania metali o różnych właściwościach fizycznych
  • nie wytwarza promieniowania rentgenowskiego
  • proces bezkontaktowy (narzędzie nie zużywa się)
  • krótszy czas spawania grubych ścianek
  • możliwość spawania w powietrzu (nie wymaga próżni)
  • wysokie koszty konserwacji
  • ze względu na szybkie tempo chłodzenia w niektórych metalach mogą powstawać pęknięcia
  • do obsługi lasera wymagana jest wysoko wykwalifikowana siła robocza
  • grubość spawania jest ograniczona do 19 mm
  • wydajność konwersji energii w LBW jest bardzo niska
  • wysoki koszt sprzętu
  • wszystkie grupy materiałów obrabianych
  • metale żelazne
  • metale nieżelazne
  • stopy metali nieżelaznych
  • konstrukcje stalowe
  • śruby napędowe
  • stery
  • urządzenia spawalnicze
  • szkolenia uznaniowe technologii
  • szkolenie z obsługi spawarki laserowej

Zużycie wody

Zużycie energii

Wytwarzane odpady

Konkurencyjność

Użyteczność

Wpływ środowiskowy

  • Politechnika Opolska
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Krakowska
  • Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
  • Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN
  • brak