Przejdź do treści

TrainScanner na warszawskiej stacji kolejowej przewiduje awarie pociągów


  • Urządzenie monitoruje pociągi Pendolino, które codziennie kursują przez stację Olszynka Grochowska.
  • Dane są wysyłane do aplikacji analizującej stan elementów składu i przewidującej możliwe usterki.
  • System da się dostosować do obsługi innych typów taboru.
  • Piszemy także o systemach sprawdzających infrastrukturę kolejową.

Na stacji techniczno-postojowej PKP Intercity przy Olszynce Grochowskiej w Warszawie Alstom, producent pociągów Pendolino, zamontował i uruchomił urządzenie TrainScanner, które monitoruje składy. Zainstalowane wewnątrz kamery i lasery 3D automatycznie oceniają stan techniczny kół, klocków hamulcowych, części pantografów, a także sprawdzają kompletność podwozia i poszycia pociągów. Dane gromadzone w czasie codziennych przejazdów pociągów są przesyłane do aplikacji, która przetwarza je w precyzyjne informacje na temat zużycia poszczególnych części. Podobne, choć starsze modele urządzenia, od 2016 roku działają na linii kolejowej West Coast Main Line w Wielkiej Brytanii.

Nie tylko Pendolino

Zgodnie z prognozami producenta, inwestycja w TrainScanner zwróci się w ciągu 10 lat dzięki ograniczeniu liczby awarii i przestojów. Analiza danych przewiduje usterki i z dokładnością do godziny podaje informacje o najlepszym momencie wymiany psujących się części. Aktualnie TrainScanner monitoruje 20 pociągów Pendolino, ale dyrektor zarządzający w Alstomie, Artur Fryczkowski, przekonuje, że urządzenie można zaprojektować w taki sposób, aby obsługiwało jednocześnie kilka rodzajów taborów. Francuskie przedsiębiorstwo zajmuje się także monitorowaniem infrastruktury kolejowej. We wrześniu w Hiszpanii firma wypróbowała narzędzie TrackTracker zamontowane w maszynie, która jeździ po torach, mierząc szerokość szyn oraz ich położenie względem siebie, grożące wykolejeniem pociągów.

Systemy predictive maintenance w transporcie kolejowym

Nad systemami pomiarowymi wykorzystującymi do analizy danych i przewidywania awarii sztuczną inteligencję pracuje brytyjska firma mpec, znana z aplikacji Cetrix komunikującej się ze wszystkimi elementami infrastruktury wyposażonymi w czujniki. Urządzenia podobne do TrackTrackera konstruuje australijski startup RailPod – to autonomiczne pojazdy, które sprawdzają geometrię torów i zużycie szyn. Z kolei Track IQ z Australii opracowało FleetOne, czyli oprogramowanie zbierające i analizujące dane ze wszystkich systemów monitoringu taboru i infrastruktury – wyniki są tu wyświetlane w postaci trendów wyrażających zmiany parametrów.


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na