Przejdź do treści

Do czego Audi i Ericssonowi 5G URLLC?


  • Koncerny z Niemiec i Szwecji pracują nad wariantem 5G, który zapewni niezawodną komunikację i niskie opóźnienia – do 3 milisekund.
  • Pierwsze testy pokazują, że URLLC umożliwi bezpieczną i płynną współpracę ludzi z maszynami w jednym środowisku.
  • Docelowo rozwiązanie ma funkcjonować w niemickim zakładzie Audi.

Audi i Ericsson testują w laboratorium Ericssona w Szwecji łączność 5G URLLC (Ultra-Reliable and Low-Latency Communications). W tym celu firmy zbudowały stanowisko pracy dla robota identyczne z tymi, które działają w fabrykach Audi, ale teraz do komunikacji wykorzystano sieć nowej generacji. Ramię robota montuje elementy kierownicy. Powierzchnia, na której znajduje się maszyna jest osłonięta laserową kurtyną, niewidzialną dla ludzkiego oka. Kurtyna powoduje, że robot może natychmiast przerwać pracę, jeśli ktoś pojawiłby się w zasięgu pracy ramienia. Taka funkcjonalność byłaby niedostępna (lub trudniejsza do uzyskania) z wykorzystaniem zwykłej sieci Wi-Fi lub komórkowej. Nową technologię firmy wprowadzą w laboratorium produkcyjnym Audi w niemieckim Gaimersheim – usunięcie okablowania ma zwiększyć elastyczność montażu, a jednocześnie zmniejszyć ryzyko wypadków podczas wspólnej pracy robotów i ludzi.

Niezawodna komunikacja o bardzo niskich opóźnieniach

URLLC jest nową kategorią usług w sieci piątej generacji. Budowanie warstwy fizycznej tej łączności bywa trudne, bo musi podołać dwóm, sprzecznym ze sobą warunkom. Chodzi o możliwie najniższe opóźnienia oraz niezawodność. Prace nad 5G URLLC są potrzebne aplikacjom wykorzystywanych w przemyśle do kontrolowania procesów i maszyn, a także w transporcie do udoskonalania bezpieczeństwa autonomicznych pojazdów oraz zarządzania ruchem miejskim. URLLC Ericssona i Audi stosuje protokoły Profinet zwiększające szybkość i precyzję procesów oraz PROFIsafe, czyli bezpieczną technologię komunikacyjną dla rozproszonej automatyzacji.

Współpraca Audi i Ericssona

Obie firmy od 2018 roku razem testują 5G w inteligentnych fabrykach niemieckiego koncernu motoryzacyjnego. Wcześniej wspólnie z SICK-iem, producentem czujników, przedsiębiorstwa pracowały nad systemem umożliwiającym swobodne i bezpieczne dla ludzi poruszanie się samojezdnych robotów AGV (Automated Guided Vehicles).


Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

Zgadzam się na