Przejdź do treści

Czerwcowe PMI polskiego przemysłu


  • Purchasing Managers’ Index rejestruje nastroje w sektorze produkcyjnym.
  • Wskaźnik dla Polski obniżył się od maja z poziomu 48,5 do 44,4 punktu.
  • Duży spadek widoczny jest w kontekście czerwca 2021 roku, kiedy to PMI osiągnęło wysokie 59,4 punktu.
  • Jak uzasadnia autor badania, S&P Global, polskiej wytwórczości dokuczają przede wszystkim wojna na Ukrainie i inflacja.

Osią równowagi wskaźnika jest 50. Notowanie powyżej tej liczby oznacza dobre nastroje i ożywienie, a wyniki poniżej – kurczenie się branży i pesymizm menadżerów firm przemysłowych. Dla Polski w czerwcu spodziewano się 48 punktów, jednak realnie S&P Global policzyło nam 44,4. W maju PMI miało 48,5 punktu, a rok temu krajowa branża wytwórcza osiągnęła rekordowe blisko 60 punktów. W strefie euro PMI w czerwcu wyniosło 52,1, spadając w ciągu miesiąca z 54,6 – to najniższy wynik od sierpnia 2020 roku i piąty kolejny spadkowy. Światowe PMI zanotowało w minionym miesiącu 52,4 punktu.

Jak eksperci objaśniają nowe dane?

Autorzy pomiaru wskazują dwie przyczyny sytuacji w polskim przemyśle, jedną z nich jest wzrost cen (GUS podaje, że w czerwcu wyniósł on 15,6%): Wysoka inflacja i narastające napięcia geopolityczne doprowadziły do silnego spadku nowych zamówień, i w konsekwencji także produkcji przemysłowej. Zatrudnienie spadło, a optymizm biznesowy zanurkował do najniższego poziomu od wybuchu pandemii koronawirusa – zauważają analitycy S&P Global. Z kolei ekonomista S&P Global Market Intelligence Paul Smith, komentując najnowsze wyniki badań dodał: Być może najbardziej obiecujące są wskaźniki cen, które wreszcie wykazują wyraźne oznaki osłabienia presji inflacyjnej oraz poprawy dostępności towarów. Jednak najprawdopodobniej sygnały te są wywołane osłabieniem popytu i dopiero okaże się, do jakiego stopnia kryzys będzie musiał się pogłębić, aby pozory równowagi między popytem oraz podażą zostały przywrócone.

Z czego składa się Purchasing Managers’ Index?

Co miesiąc S&P Global przeprowadza wśród zarządzających firmami produkcyjnymi ankietę. Menadżerowie są pytani o 5 obszarów: zamówienia, produkcję, zatrudnienie, dostawy i zapasy. Udział poszczególnych odpowiedzi w całościowym wyniku to odpowiednio: 30% – 25% – 20% – 15% – 10%. Pytani muszą określić sytuację w wymienionych dziedzinach, porównując ją z poprzednim miesiącem. Purchasing Managers’ Index jest mierzony od 24 lat, wcześniej był publikowany pod marką IHS Markit, która w tym roku połączyła się z S&P Global.


    Zyskasz dostęp do rzetelnej wiedzy i aktualnych informacji o wydarzeniach oraz szkoleniach z zakresu transformacji cyfrowej. Zapisz się:

    Zgadzam się na